„Киномания 2018“ наближава стремително, официалният старт е на 15 ноември, но филмите на Бергман от предварителната програма вече подават муцуните си зад ъгъла — те тръгват още този четвъртък в „Люмиер Лидл“, а след това и в „Одеон“ и Дома на киното. Три нови теми доминираха на последната среща с медиите преди откриването на 32-ото издание на фестивала. Първата бе за новите български филми (без „Времето е наше“, за който стана дума по-рано). Втората е ребрандираната като Клуб 1 бивша Зала 42, а третата осветли въпроси, задаван с червени букви на черен фон из цяла София през последните седмици: „Коя е Невена?“.
Започваме с отговора на последния въпрос.
Невена, или по-скоро въпросът „Коя е Невена?“, е част от рекламната кампания за популяризирането на филма „Времето е наше”, който ще даде официален старт на „Киномания“ на 15 ноември. Въпреки че по време на пресконференцията актрисата Ирини Жамбонас направи мълчалив пърформанс, като през цялото време си четеше (бутафорна) книга в червено и черно със заглавие „Коя е Невена?, не тя е Невена. Във „Времето е наше“ Невена е героинята на Елена Телбис (а Жамбонас е Мартина). Но, както обясниха леко загадъчно на журналистите, всеки от нас можел да бъде Невена…
„Новият“ Клуб 1 е пространството, известно досега като Зала 42, но ребрандирано. От екипа на НДК обясниха, че идеята е с новото име да се подчертае връзката с главната зала 1 на НДК, където се провеждат над 300 събития годишно. Клуб 1 е в непосредствена близост до залата и е възможност за добавена стойност към събитията в зала 1 – място за провеждане на пре- и афтър партита, пресконференции, коктейли и пр.
Режисьорът Костадин Бонев („Подгряване на верашния обяд“, „Военен кореспондент“, „Потъването на Созопол“) и акторът Пенко Господинов представиха накратко първия от новите български филми „Далеч от брега”. Историята се е случила преди 30 години – талантлив театрален режисьор (Пенко Господинов) е прогонен от столицата, без да знае точно с какво е раздразнил силните на деня. Изпратен в малък провинциален театър, той иска да постави пиеса, обсебила мислите му – за хора, неотлъчно наблюдавани и живеещи в постоянен страх от наказание. Постепенно кошмарите от пиесата започват да се пренасят в живота на трупата… Втората сюжетна линия, преплетена с първата, е по култовия роман на Евгени Кузманов „Чайки далеч от брега“, успял да се промъкне като по чудо през цензурата през 1983 г.
Участват още Стефан Вълдобрев, Йоана Буковска-Давидова, Жорета Николова, Цветана Манева, Марий Росен, Мая Новоселска…
„Мълчанието на сестра ми“ е авторски филм на Киран Коларов („Испанска муха“, „Бунтът на L“), който е режисьор, сценарист и продуцент. Филмът бе представен от Коларов, на едва ли някой научи нещо полезно:
„За какво става дума в този филм би трябвало да кажат зрителите му. Аз мога да кажа само, че имах страхотен екип… По принцип, като режисьор, за мен най-важно е да ми е интересна средата, в която работя и сюжетната линия…“.
Актьорите Ованес Торосян и дебютантката Каталин Старейшинска споделиха какво ги е заинтригувало в работата им по сценария на фона на постер, показващ пълна фронтална женска голота. Едва ли досега в българското кино е имало друг такъв.
За семейната коледна комедия „Смарт Коледа“ (реж. и сценарист Мария Веселинова) по няколко думи казаха продуцентът Павел Павлов („детски коледен филм, но не само за деца, в който всичко е авторско“; „трябва да има повече филми, не само авторски, но и гледаеми“) и младежът Константин Гергинов, който играе Марти, главния герой („аз го гледах, хареса ми, а аз съм много критичен за себе си“).
С документалния „Соня Йончева Sempre Libera“ Георги Тошев проследява в развитие кариерата на младата изгряваща оперна звезда, за концерта ѝ в зала 1 и за живота ѝ между „Метрополитън“ в Ню Йорк и Ла Скала в Милано.
В програмата на „Киномания“ е включена и една провокативна документална копродукция, която се надяваме да провокира голям интерес. Това е филм на Раду Жуде с дълго заглавие и българско участия, спечелил две награди на фестивала в Карлови Вари – „Не ме интересува дали историята ще ни запомни като варвари”. „Не ме интересува дали историята ще ни запомни като варвари“ е разказ за млада жена, която репетира възстановка на „победата” на румънската армия при завладяването на Одеса. Тя непрекъснато среща пречки и неодобрения – както от властите (които биха предпочели редактираната официална история), така и от местните жители, наети като статисти, които имат свои представи за героите и злодеите. Думите от заглавието са на Йон Антонеску – войника антисемит, станал министър-председател, който стои зад етническото прочистване, известно в историята като Одеското клане от 1941 г.
„Филмът на Раду Жуде може да се окаже много стръмна стълба за обичайният зрител, но нека всички да знаят, че ги очакват и смешни моменти, и предизвикаелства към ума и душата. От тази филм със сигурност ще си тръгнем по-знаещи, но много по-обезпокоени. Това е един зловещо актуален филм навсякъде, където популизмът набира скорост и е зов за събуждане“, цитира откъс от ревю в неназован източник продуцентът от българска страна Росица Вълканова.
С това заглавие новите филми, които не бихме искали да пропуснем в 32-ото издание на „Киномания“, вече са 12.
Вижте още: ДЕСЕТ ФИЛМА ОТ „КИНОМАНИЯ“, КОИТО НЕ ИСКАМЕ ДА ПРОПУСНЕМ
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение