Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Кметът на Пловдив да се събуди: Китайци пропагандират комунизма в Античния театър

БГ артист праща на Иван Тотев подарък - забранена в Китай снимка на Далай Лама, маскирана като китайското знаме

Черно-белият образ на Далай Лама се вижда под червената боя на знамето на Китайската Народна Република, ако снимката мине през инфрачервени охранителни камери.  Автор: Петко Дурмана - Кметът на Пловдив да се събуди: Китайци пропагандират комунизма в Античния театър

Черно-белият образ на Далай Лама се вижда под червената боя на знамето на Китайската Народна Република, ако снимката мине през инфрачервени охранителни камери. Автор: Петко Дурмана

Пропаганда на комунизма идва от Китай, сигнализира кмета на Пловдив Иван Тотев художникът Петко Дурмана. Артистът е скандализиран от липсата на реакция от местната власт към предстоящия концерт на Симфоничния оркестър на Шънджън в Античния театър под тепетата на 23 август. Нещо повече – кметството е съорганизатор на проявата.

В открито писмо до Тотев и до директора на Фондация „Пловдив 2019“ Джема Барух Дурмана заявява, че филхармониците се канят да ни изпълнят пропагандната увертюра „Национален флаг“, която всъщност е популярната в Китай „Ода за червеното знаме“. Художникът е възмутен, че този концерт е включен в културния календар на Пловдив в кампанията му за европейска столица на културата.

За да обясни на Тотев и Барух, че концертът не е просто културно събитие, а политика, и случаят не може да бъде проспан, артистът е показал проблема чрез художествени средства. Той е маскирал с червена боя снимка на Далай Лама – духовният лидер на поробения от Китай Тибет, за да се получи знамето на Китайската Народна Република.

Вижте писмото, а след него и художествената акция на Петко Дурмана: 

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Уважаеми господин Тотев,

Уважаема госпожо Барух,

С това открито писмо се обръщам към Вас по повод организирания от Община Пловдив и Фондация „Пловдив 2019“ концерт на Симфоничния оркестър на Шънджън в Античния театър на 23 август тази година.

Първо искам да Ви поздравя за волята и усилията да представяте китайско изкуство в България – изкуство, на което аз самият съм голям почитател.

В тази връзка бих искал да подчертая факта, че Китайската Народна Република е най-голямата еднопартийна комунистическа държава в света. Властта в страната се упражнява от страна на Китайската комунистическа партия, а насоките в културната политика се определят от Комисията по пропаганда към Централния комитет на ККП, подобно на системата в България преди 10.11.1989 г. Именно поради естеството на културния живот в страната е много важно да се проверява добре контекста на всяко китайско културно събитие и произведение, което се представя извън страната, защото освен чисто артистично, подобно представяне има и политическо послание.

Например, ако се представя най-известният международно китайски художник Ай Вейвей, трябва да се помни, че той в страната си е дисидент, многократно е арестуван и физически малтретиран от китайските власти, а при последния си арест беше в неизвестност за месеци и трябваше цялата международна общност с помощта на правителства и политици да упражни натиск върху китайското правителство, за да бъде освободен.

По абсолютно същия начин, но с обратен знак, трябва да се помни, че представянето на пропагандни културни събития, създадени и представяни с финансиране и подкрепа от китайското правителство, също са израз на позиция спрямо политиката на китайското правителство, към което основната международна критика е нарушаването на човешките права в страната.

В тази връзка бих искал да изтъкна някои детайли, свързани с представеното от Вас събитие:

Първо, представената в прес информацията за събитието като „запазена марка“ на оркестъра увертюра „Национален флаг,“ всъщност, е популярната в Китай оркестрална композиция Ode to the Red Flag на композитора Lu Qi-Ming, която коректно трябва да се преведе като „Ода за Червеното Знаме” и присъства в повечето програми на оркестъра, които може да откриете в интернет.

Второ, изтъквайки, че основния акцент в програмата на оркестъра „Ода за човечността“ е вдъхновена от философията на Конфуций и носеща послание за мир от хилядолетната китайска духовна съкровищница, е добре да знаете, че всъщност това „послание” се приема като основен стълб в международната пропаганда на Китайската комунистическа партия, в потвърждение на което прилагам специално изследване на комисия на Конгреса на САЩ за ролята на Конфуций в китайската комунистическа пропаганда.

Трето, когато изтъквате пред широката българска общественост международното влияние на представяното от вас събитие, в частност международната премиера на „Ода за човечността“ в централата на ЮНЕСКО на международния ден на толерантността, е добре да проверите колко действащи френски и международни (без китайските) политици са присъствали на този важен концерт.

В заключение бих искал отново да Ви поздравя за волята да представяте на българската общественост китайски културни събития, да пожелая успешна кандидатура на град Пловдив за Европейска културна столица и в случай, че градът Ви спечели, се надявам да подходите изключително прецизно при представяне на китайско изкуство като си давате ясна сметка за политическите послания, които отправяте към българската и международна общественост, особено в контекста на инициативата Европейска културна столица.

Последно, като художник и човек, емоционално и духовно ангажиран с каузата на окупирания от Китайската народна република тибетски народ, бих искал да Ви подаря по един портрет на неговия духовен лидер, и един от най-човечните и толерантни хора на планетата, Негово светейшество Далай Лама.

Тъй като портрета на Далай Лама официално е забранен в Китай, в моята творческа интерпретация той е покрит със специално изработена от мен червена боя, от която съм пресъздал китайското знаме върху портрета.

Въпреки този визуален камуфлаж Ви съветвам да не взимате с Вас този портрет при бъдещи посещения в Китай, защото боята е прозрачна за многобройните охранителни камери и на екраните им ясно се вижда образа на Далай Лама.

Надявам се, този монопринт да Ви напомня в бъдеще за двете страни на Китайската политика и култура.

С поздрав,

Петко Дурмана,
художник

Знамето на Китайската народна Република, чиято червена боя е прозрачна. Автор: Петко Дурмана

Знамето на Китайската народна Република, чиято червена боя е прозрачна. Автор: Петко Дурмана

Образът на Далай Лама под червената боя на знамето на Китайската Народна Република. Автор: Петко Дурмана

Черно-белият образ на Далай Лама се вижда под червената боя на знамето на Китайската Народна Република, ако снимката мине през инфрачервени охранителни камери. Автор: Петко Дурмана

 

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах