ЛАУРЕАТИТЕ с Максим Цеков и Джулиан Тревелиян

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Когато си номиниран за „Оскар“, но влизаш в графата „и други“

„Расизмът през 2024 г. е фин и перфиден. Днешните нацисти носят костюми и вратовръзки“, казва немският режисьор от турски произход Илкер Чатак

„Полагаш извънредни усилия, за да създадеш филм, достоен за „Оскар“, и за благодарност дори не споменават името ти“, казва Илкер Чатак. Снимка: Стопкадър от филма му „Учителска стая“ - Когато си номиниран за „Оскар“, но влизаш в графата „и други“

„Полагаш извънредни усилия, за да създадеш филм, достоен за „Оскар“, и за благодарност дори не споменават името ти“, казва Илкер Чатак. Снимка: Стопкадър от филма му „Учителска стая“

Германските медии изписват неправилно имената на творците мигранти или изобщо не ги пишат, твърди в интервю за „Берлинер Цайтунг“ роденият в Берлин режисьор Илкер Чатак, чийто филм „Учителска стая“ е номиниран за „Оскар“ в категорията „най-добър международен филм“. Той нарича това „структурен расизъм“ и отправя обвинения за „националистически тон“ в медиите.

Чатак твърди, че често в медийни публикации името му е целенасочено пропускано, споменавал се филмът, но не и режисьорът му. По този повод цитира заглавието на една от новините, от което се вижда, че двамата германски претенденти за „Оскар“ Сандра Хюлзер и Вим Вендерс са споменати със собствените си имена, а той и екипът му като „и други“.

Не става въпрос само за мен. Става въпрос за всички мигранти, които са дали на децата си немски имена заради страх от дискриминация“, допълва той в друго интервю пред „InfoRadio“.

Отнема месеци работа да направиш филм, който да стигне до номинация за „Оскар“, пътуваш, срещаш се с много хора, опитваш се да ги убедиш и много от тях отказват, работиш с пресата… Това е неплатена работа, заради която зарязваш личния си живот. И за благодарност дори не споменават името ти“, емоционално обяснява Чатак.

Илкер Чатак твърди, че мързелът, небрежността и невежеството са едни от аспектите на „структурния расизъм“. Като добър пример той посочва Филмовата академия в САЩ, която му изпратила специален мейл, за да поиска аудиофайл с правилното произношение на името му.

Реакцията му е изненадваща за голяма част от обществеността в Германия, защото тя го познава като „дружелюбен, забавен и еуфоричен“. За него това също е вид ограничение, „роля, която се очаква от нас, децата мигранти“. Вижда в това условие, което страната налага на мигрантите, ако искат да се задържат и да успеят.

„Учителска стая“ не е първият филм, в който режисьорът застъпва темата за расизма. В негови по-ранни продукции тя също присъства, но по по-фин и лек начин, който не е успявал да предизвика толкова силен обществен отзвук.

Илкер твърди, че и друг път се е сблъсквал с прояви на расова дискриминация.

Расизмът през 2024 г. е много по-сложен, той е фин и перфиден. Днешните нацисти носят костюми и вратовръзки. Те се смесват с нас и унищожават нашето общество, без да забележим. Всички трябва да бъдем бдителни. Не можем повече да търпим небрежност и невежество. От там се започва. Всяка друга форма на расизъм се основава на това“, казва той.

За Илкер Чатак не е толкова важно дали „Учителска стая“ ще спечели „Оскар“. Щастлив е от вниманието, което получава, защото може да постави тема, която счита важна и за бъдещите поколения.

В България филмът ще бъде представен на „София Филм Фест“.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90