Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Кой, по дяволите, е Банкси, пита нова изложба

Още един опит да се разгадае тайнствената личност, създала някои от най-силните послания на нашето време

Банкси е против произведенията му да бъдат излагани в галерии и музеи, а и повечето куратори изпитват затруднение да получат разрешение от него заради анонимността му. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Кой, по дяволите, е Банкси, пита нова изложба

Банкси е против произведенията му да бъдат излагани в галерии и музеи, а и повечето куратори изпитват затруднение да получат разрешение от него заради анонимността му. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Откакто графитите му започнаха да се появяват в Бристъл, Великобритания, в началото на 90-те години, въпросът „Кой е Банкси?“ не излиза от умовете на хората, запознати с творчеството му. Един или повече души ли стоят зад псевдонима, жена или мъж рисува със спрей, наистина ли е британец? Нова изложба, озаглавена „Кой, по дяволите, е Банкси?“, не дава заявка, че ще разплете загадката около личността му, а да представи някои от най-впечатляващите му произведения.

Експозицията, открита на 26 септември в музея „Розенханг“ в град Вайлбург, централна Германия, може да бъде разгледана до 15 ноември. Изложени са 25 от най-разпознаваемите графити на Банкси, като фокусът не е върху тях (сами по себе си те вече имат достатъчна популярност), а върху фигурата на Банкси, обяснява един от кураторите Михаел Шулц пред „Дойче Веле“. Представени са различни аспекти от творчеството му – попарт портрет на модела Кейт Мос, принт на графита му „Момиче с балон“…

„Няма значение дали Банкси е група или жена. Той е феномен. Трябва да оставим нещата така“, коментира Шулц артиста, който обикновено не се съгласява творбите му да бъдат излагани в галерии и посетителите да плащат, за да ги видят.

Изкуството на Банкси, което се занимава с политическите и обществени проблеми на съвремието,  наскоро стана жертва на собствения си успех. Популярността му е създала „комерсиализъм, отричан от самия Банкси“, отбелязва Шулц.

Други биха казали, че Банкси умее да продава името си – произведението му „Делегиран парламент“, което изобразява британския парламент пълен с маймуни, бе продадено за 12 млн. долара през октомври 2019 г. „Момиче с балон“ се самоунищожи наполовина с шредер, минути след като бе продадено за 1,4 млн. паунда.

Според куратора обаче, в това няма никакво лицемерие. Печалбата Банкси инвестира в друг вид изкуство – наскоро стана ясно, че той финансира лодка на неправителствена организация, която спасява мигранти, бедстващи в Средиземно море. На яхтата „Луис Мишел“ Банкси е изрисувал нов вариант на „Момиче с балон“, но вместо балон, момичето носи спасителен пояс във формата на сърце. През юли Банкси предложи на търг триптих, като предварително обяви, че сумата (2,8 млн. долара) ще отиде за болница в Палестина.

„Авторските права са за загубеняци“, е мотото, с което графити артистът е познат още в началото на кариерата си. През 2014 г. той патентова в ЕС иконичния си графит „Хвърлячът на цветя“, но няколко години по-късно се сблъска с проблем – оказа се, че друга компания предявава иск да използва с търговска цел изображения на графити на Банкси, с основанието, че той доброволно е решил да остане анонимен, а и създава изкуството си върху чужда собственост.

Вижте още: БАНКСИ НЕ ПРИТЕЖАВА ПРАВАТА ВЪРХУ ГРАФИТИТЕ СИ?

Междувременно друга изложба с над 100 скици, литографии, фрески на анонимния художник отново отвори врати в Париж. „Светът на Банкси: имерсивно преживяване“ може да се разгледа в културния център „Espace Lafayette Drouot“ до 31 декември 2020 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС