Софийска филхармония МЕГАБОРД

Колко е важно да влизаш в новините с усмивка

Паметно изпълнение на Софийската филхармония в Голямата зала на Берлинската филхармония

„Аз съм един изключително щастлив човек. Това беше голяма моя мечта, а аз обичам да си изпълнявам мечтите“, казва Найден Тодоров след концерта със Софийска филхармония в Берлин. Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония - Колко е важно да влизаш в новините с усмивка

„Аз съм един изключително щастлив човек. Това беше голяма моя мечта, а аз обичам да си изпълнявам мечтите“, казва Найден Тодоров след концерта със Софийска филхармония в Берлин. Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

СОФИЯ – БЕРЛИН – СОФИЯ

Допреди пет-шест години новина от Софийската филхармония рядко влизаше в медийния поток, ако не се е случил скандал. Това е тенденция, от която културата още има да страда, но Филхармонията постепенно излезе от зоната на здрача и така през 2022-ра, в рамките на една календарна година, националният ни симфоничен оркестър направи гастроли на две от най-авторитетните и престижни концертни сцени в света – Златната зала на „Музикферайн“ във Виена и Голямата зала на Берлинската филхармония. Второто събитие имах удоволствието да преживея на живо и да усетя радостта на българските музиканти на този музикален Еверест.

„Цирка на Караян“ са наричали с любов навремето берлинчани тази зала – нетипична с необичайния си овален вид, но най-вече с акустиката си. И ако е имало и нюанс на шега към амбицията на Херберт фон Караян първоначално, днес е останала само алюзията за античния цирк, където главните действащи лица са на арената, а скамейките за зрителите са разположени от всички страни. Изградена е по идея на Караян, най-дълго управлявал Берлинската филхармония. Трудно е да се каже кое място в залата е най-хубаво, всяко е хубаво. Това установих от личен опит – никога не съм чувала толкова добър звук, както на репетицията на Софийската филхармонията в този „цирк“. Репетицията слушах от място високо зад „гърба“ на оркестъра, а самия концерт – от 11 ред „пред“ тях, и двете гледни точки разкриваха прекрасна видимост към случващото се на сцената, но най-вече великолепен достъп към звука.

Питам се какво е да се овладее един изпълнител, за да изпълни хладнокръвно произведението на тази сцена. Но диригентът Найден Тодоров твърди, че не се абстрахира от радостта:

„Когато човек застане на тази сцена, е обладан от много силни чувства. Преди концерта наблюдавах и реакциите на нашите музиканти. Усещането е много силно, не само защото залата е прекрасна, не само защото тази зала е символ, че класическата музика не умира, а продължава да се развива, а защото в тази зала няма нищо класическо, тя е символ на нашето време. И въпреки това в нея се случва класическата музика“.

Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

Тодоров видимо не е човек, който крие чувствата си. Като диригент той изразява експресивно всички нюанси на своите емоции, а на репетициите усмивката не слизаше от лицето му.

„За един оркестър като нашия, за един диригент като мен е изключително преживяване да имаме концерт на тази сцена, защото това е залата на Караян, на Берлинската филхармония, тук са излизали всички най-велики музиканти от средата на XX век насам – и за всички тях е било престиж да имат концерт на това място. Като се замислим, че днес ние сме тук, това може да ни хвърли в еуфория…“

„Полет“ на диригента. Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

На 12 декември 2022 г. за пръв път на тази арена излезе български оркестър, дирижиран от български диригент – Софийската филхармония и Найден Тодоров. За пръв път концертно изпълнение ще бъде излъчено по двата световни телевизионни канали за класика – MЕZZO и Medici, по Medici още на 16 декември. Концертът на Софийската филхармония бе заснет от 10 камери и монтиран в реално време в зала в съседство.

„Аз съм един изключително щастлив човек – ми каза Тодоров. – Това беше голяма моя мечта, а аз обичам да си изпълнявам мечтите. От друга страна днешният концерт е първият, надявам се от многото, които ще бъдат записани и излъчени от Medici и MЕZZO. Така че онази идея, която имах преди години, започвайки работа със Софийската филхармония, малко по малко започва да изкристализира и този оркестър застава там, където му е мястото – сред големите оркестри на големите сцени и да бъде излъчван по света.“

Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

Помня преди пет години първия си разговор с Найден Тодоров, когато стана директор на Софийската филхармония. Тогава темите бяха злободневни, оркестърът беше раздиран от междуособици, липсваше цялостно идеята за хармония – толкова важна за функционирането на тази институция. Амбициите му бяха да върне уважението на публиката към Филхармонията и да започне да я представя пред света. Днес концертът в Берлинската филхармония далеч задминава първоначално поставените му цели. А репетициите за славния успех на тази сцена като че ли започнаха още тогава.

„Факт е, че подобна изява не се готви с няколко репетиции. Също така е факт, че за този концерт направихме само две репетиции – каза и почти се опроверга Найден Тодоров. – Но този концерт го готвим от много време – симфонията от Менделсон я изпълнявахме не знам колко пъти, къде ли не, за да свикне оркестърът с това изпълнение, да започне да диша с него. А концерта на Панчо Владигеров изпълнихме само преди няколко дни с големия наш диригент Росен Миланов. Свирили сме го много пъти и в различни градове. Така че това произведение също дълго сме го готвили за изпълнение в града на Панчо Владигеров.“

В Берлин Софийската филхармония изпълни Концерт за пиано и оркестър №3 от Панчо Владигеров със солист Людмил Ангелов и Симфония №4 „Италианска“ от Феликс Менделсон – Бартолди.

Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

„Берлин е градът, в който Панчо Владигеров е станал това, което ние знаем – обяснява Тодоров. – А Италианската симфония на Менделсон избрах, защото днес живеем в много особено време. Днес хората са под стрес, причиняват си стрес, всички са много агресивни, не приемат живота като нещо, през което трябва да преминем с усмивка. Хората са забравили да живеят, да бъдат щастливи. А Менделсон създава това произведение вдъхновен от удоволствието от живота в Италия. Тази симфония трябва да ни припомни, че колкото повече гледаме на живота с усмивка, толкова той ще върви така, както искаме. Освен това Владигеров, докато е бил в Берлин, два пъти получава наградата „Менделсон“. Символизмът на този концерт е и в още един аспект – концертът на Панчо Владигеров е писан за откриването на Зала „България“. Затова се надявам този концерт ще бъде крачка, която ще отвори нови врати пред Софийската филхармония.“

Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

Найден Тодоров е човек, който има много мечти и обича да мечтае, затова някои казват, че не е успял да порасне. Едни от мечтите му са да свири на нови и различни места, други – да се върне на сцените, които е харесал и вече е свирил на тях. Така че след „Музикферайн“ и Берлинската филхармония той има още много зали за покоряване заедно със Софийската филхармония – но за него е важно отново да се върнат на тази сцена, в Берлин.

Част от музикантите получиха тази покана и от самата публика. Връщайки се с градския транспорт към хотела в Берлин, няколко цигуларки чуват силни аплодисменти в автобуса – оказва се, че са от техни зрители, които са присъствали преди минути на концерта им.

Сред официалните гости на събитието бе служебният министър на културата Велислав Минеков. Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

Актьорът Самуел Финци аплодира Софийската филхармония. Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

Според Найден Тодоров с концерта в Берлин Софийската филхармония е преминала една „невидима граница“:

„Може да говорим за по-добри и по-лоши неща до един момент, но когато една невидима граница бъде премината, нататък няма по-добро или по-лошо, всичко е въпрос на мнение. От този момент нагоре всяко едно нещо е брилянтно, защото представлява музикално послание. Всеки концерт ще бъде различен и всеки от тях да бъде съвършен“.

Според него посланието на този концерт е да не търсим лошото. А да намерим доброто и да му се зарадваме.

Снимка: Виктория Вучева/Софийска Филхармония

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах