Пролетен базар на книгата

Копие на „Мона Лиза“ продадено за $1,69 млн.

Да притежаваш дори копие на Джокондата се свързва с добро финансово положение и начетеност

„Мона Лиза“ - вляво е копието на картината, а вдясно - оригиналът на Да Винчи в Лувъра. Снимки: „Сотбис“ и Уикипедия. - Копие на „Мона Лиза“ продадено за $1,69 млн.

„Мона Лиза“ - вляво е копието на картината, а вдясно - оригиналът на Да Винчи в Лувъра. Снимки: „Сотбис“ и Уикипедия.

Почти две години, след като „Спасителят на света“ бе купена за 450 млн. долара, треската за картини на Леонардо да Винчи не отслабва –на високи цени вече се продават и копия, рисувани от негови последователи, пише „Арт нюзпейпър“.

На търга „Стари майстори“ в Ню Йорк версия на „Мона Лиза“, създадена през XVII век от почитател на ренесансовия художник, задмина очакваната сума от 80 хил. до 100 хил. долара и се продаде за 1,69 млн. долара.

Изглежда невероятно, че някой би платил толкова висока сума за копие (предполага се, че това е рекордно висока сума за произредение, което не е оригинал). Но трябва да се отбележи и факта, че платното е било предложено предварително на затворен търг за значително по-малка сума и тогава никой не проявява интерес. За някои специалисти продажбата е „подозрителна“.

Експертите предполагат защо картината стигна тази цена. Според тях главната причина е наличието на спекулативния елемент, че се предлага нещо, свързано с Да Винчи. Картината е описана от аукционната къща „Сотбис“ като „вероятно рисувана през XVII в.“ на платно, докато оригиналът е върху дъска от топола. Другата разлика е, че копието е с 4 см по-малка височина.

От няколко години швейцарската фондация „Мона Лиза“ твърди, че парижката „Мона Лиза“ е втора версия на картината, а оригиналът е тяхно притежание. Тази организация не е единствената с претенции, че държи оригинала на Джокондата. От музея „Прадо“ в Мадрид смятат, че тяхната версия на картината е рисувана заедно с произведението, изложено в Лувъра.

През вековете „Мона Лиза“ се е превърнала в най-популярната картина на най-популярния творец – станала е търговска марка. За някои колекционери притежанието на нейно копие не е по-различно от това да имат оригинал ва Деймиън Хърст. И двата бранда носят със себе си конотацията за добро икономическо благосъстояние – ефектът може да бъде постигнат и с копие на „Мона Лиза“ за 1,6 млн. долара и дори вероятно е по-добра инвестиция от произведение на Хърст, пише „Арт Нюзпейпър“.

ДС