Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Ковачите на звезди в НАТФИЗ

Вижте при кои професори от следването в Театралната академия има полза

 - Ковачите на звезди в НАТФИЗ

НАТФИЗ е техникум! А театралното съсловие е едно от най-безпросветните! Преди близо десет години такова изказване звучеше скандално, а осмелилият се да изрече подобно мнение сам подписваше отлъчването си от арт средите. Днес думи като тези не стряскат дори преподавателите в Академията по театрално и филмово изкуство.

Гилдията сякаш е приела неизбежното – защо човек да губи четири години от живота си в учене, след като всеки може да стане звезда на киното – дори да е чалга певица или манекенка. А пък завършилите НАТФИЗ рядко упражняват професията си и се налага да припечелват като бармани, сервитьори, компаньонки, както отбеляза режисьорът Владимир Петков, доскорошен директор на общинския театър „Възраждане”.

Интересно е как приемат подобни разсъждения режисьорите Здравко Митков и Пламен Марков и актьорът Стефан Данаилов. Извън сцената тримата са конкуренти в дисциплината „Ковачи на звезди” в НАТФИЗ. От техните класове в последните години излязоха най-нашумелите имена на млади актьори.

Преди да да попаднат във витрината на сериала „Стъклен дом”, Радина Кърджилова и Луиза Григорова минаха под шлифовката на режисьора Пламен Марков. Негови възпитаници са още Йоанна Темелкова – дъщеря на мафиота Джаро в „Под прикритие”, и Тони Минасян – син на Милото в „Седем часа разлика”.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Същите тв поредици направиха известни за една нощ лицата на Калин Врачански, Бойко Кръстанов, Тодор Дърлянов, които подпечатаха дипломата си в НАТФИЗ под ръководството на проф. Здравко Митков. Учителката по български език в тийнсериала „Революция Z” Силвия Петкова също е кадър от випуск 2010 на този преподавател. Пак в негов клас, но по различно време са били и Иван Ласкин и Александра Сърчаджиева, които с днешна дата са сред най-големите критици на Академията за театрално и филмово изкуство. Студент на Здравко Митков е и най-търсеният в театъра и киното актьор в момента – Михаил Билалов.

С уважителното „Мастер” пък към Стефан Данаилов се обръщат не само новите звезди Иван Юруков („Столичани в повече), Джулия Бочева („Революция Z”), Евелин Костова („Къде е Маги?“), а и вече придобилите култов статут Асен Блатечки и Иван Бърнев. Стефания Колева, Дарин Ангелов, Калин Яворов също са от децата на Ламбо в театъра.

Наесен НАТФИЗ ще започне 66-ата си учебна година. Двата факултета „Сценични изкуства“ и „Екранни изкуства“ ще приемат близо 180 български и чуждестранни студенти в 21 бакалавърски и магистърски програми, обявиха от учебното заведение. Приемните изпити са през септември и макар да е трудно да се говори за наплив към НАТФИЗ, кандидати да учат в Академията на театралната ул. „Раковски” все още се намират.

Внимание, кандидат-студенти! Класове тази година ще вземат проф. Здравко Митков и проф. Маргарита Младенова в специалностите „Актьорство за драматичен театър“ и „Режисура за драматичен театър”. И двамата са директори на театри (Сатирата и Сфумато), което дава много по-голям шанс за реализация след завършването на възпитаниците им. Митков и Малденова са ерудити и ако не друго, покрай тях бъдещите актьори и режисьори ще открият естетика, в която трудно се вписват пуканки и танцуващи мечки.

Студенти тази година ще приема още проф. Румен Рачев, той ще води класовете „Актьорство за куклен театър“ и „Режисура за куклен театър“. Доц. Мария Диманова очаква кандидатите за „Сценичен и екранен дизайн“, а доц. д-р Александър Илиев – „Театър на движението – Пантомима“.

За съжаление, едва ли в близките десет-петнайсет години в НАТФИЗ ще се повтори феномен като Златния клас на Крикор Азарян, завършил Академията през 1993-а. През каквито и перипетии да минаха Мариус Куркински, Камен Донев, Койна Русева, Лилия Маравиля, Красимира Кузманова, Лиза Шопова, Стефка Янорова, Галин Стоев, Стефан Вълдобрев, Стефан Денолюбов, Касиел Ноа Ашер, Тодор Кайков, Иван Урумов, Димитър Маринов и Николай Николов – всички те останаха верни на театъра. Не са работили друго, освен това, за което са учили. По-важното обаче е, че когато Азарян го няма, тъкмо те – неговите ученици, днес са камертонът, който показва абсолютната височина на верния тон в театъра.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах