Liudmil Grigor Baner

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

„Крадецът на праскови“ премиерно като опера

Създадена от две жени - музиката от проф. Благовеста Константинова, либретото - от проф. Цонка Великова

Режисьорът Теодор Георгиев е проучвал филма на Въло Радев по едноименната повест на Емилиян Станев. Снимка: Стопкадър - „Крадецът на праскови“ премиерно като опера

Режисьорът Теодор Георгиев е проучвал филма на Въло Радев по едноименната повест на Емилиян Станев. Снимка: Стопкадър

Световна премиера на операта „Крадецът на праскови“ ще се състои в Софийската опера на 27 март, съобщиха от културната институция. Музиката е създадена от проф. Благовеста Константинова, а либретото – от проф. Цонка Великова. 

Проф. Константинова споделя, че се е вдъхновила от повестта на Емилиян Станев и е написала операта „Крадецът на праскови“ през зимата и лятото на 2009 г., а оркестровата партитура е била завършена през 2011 г. Тя е поканила проф. д. н. Цонка Великова за либретист, но е започнала да композира преди още да бъде завършено окончателното либрето.

Наблегнах на личните преживявания на героите, на техните чувства, мисли, на личната им драма – разказва композиторката. – Особено развит е образът на Лиза. В операта ми има няколко лайтмотива, които оформят и движат музикалната драматургия. Още във въведението се появяват водещите теми на „войната“, „съдбата“ и „любовта“. Те преминават през цялото произведение. Мотивът на Полковника също се появява няколко пъти в операта в зависимост от драматургичното действие.

Операта се състои от 2 действия, 7 сцени, въведение, 2 интермеци и ноктюрно. В образа на Лиза (Невена Коканова във филма) ще се превъплъти Силвия Тенева, в ролята на Иво Обретенович (Раде Маркович) ще бъде Хрисимир Дамянов, Полковникът (Михаил Михайлов) ще бъде Александър Георгиев, участват още Джорджа Марки и Лукас де Конинг.

Идеята за поставянето на „Крадецът на праскови“ в Операта е на директора проф. Пламен Карталов. Режисьорът на спектакъла Тодор Георгиев е представил оперната постановка като дипломна работа, а сега тя се пренася на Камерната сцена на Софийската опера и балет. Работата му върху спектакъла е минала през внимателно проучване на филма на Въло Радев с Невена Коканова и Раде Маркович, с изследване на музиката на проф. Благовеста Константинова, придържал се е към генезиса на либретото, но е използвал и „сюрреалистична намеса“, включвайки театър на сенките, с който да илюстрира съня на Лиза от увертюрата.

Премиерното изпълнение ще бъде на 27 март в Софийската опера и балет под диригентството на Стефан Недялков.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg