Кино „Одеон“ се завърна в градския пейзаж. След близо три години разкопки на емблематичното кръстовище „Попа“ за ключовата спирка от третия лъч на метрото, блокадата падна. С големи бели букви над входа киното сигнализира на публиката, че все още е там и я очаква. Достъпът до него вече е лесен, а скоро ще става и от изхода на метрото, което е на метри от прага на арт салона.
В края на прозаичната сага, в която „Одеон“ бе невидим за софиянци и до него се стигаше през сложен лабиринт от огради, днес той ще се окаже в центъра на софийския „Таймс Скуеър“, както се пошегува Владимир Трифонов, програматор на киното, което е част от Националната филмотека. Като компенсация за трите години, в които „Одеон“ трябваше да търпи отлив на посетители, изходът на метрото е без стъклена козирка – за да не закрива входа. Екипът на киното е успял да се договори със Столична община тази метроспирка да се различава от останалите и да няма навес. Вместо това стълбите ще бъдат оборудвани с подово отопление, което да стопява снега през зимата и да изпарява водата през останалото време.
След като обсадата била свалена, посещаемостта скочила с 25%. А през годините, когато мястото бе скрито зад кулисите на „Метрополитен“, е имало критични моменти с паднали прожекции поради липса на посетители. Стотици зрители са споделяли пред Трифонов, че избягват „Одеон“ заради трудното придвижване до салона. Но подобни ситуации имало и по света – едно от централните кина в Ница миналата година било изправено пред същия проблем – на Владо му отнел половин час само да намери откъде се минава, за да се стигне до сградата.
Топ локацията на „Одеон“, за жалост, не може да бъде използвана за първи показ на български филми, тъй като в последно време за премиерите не им стигат и по два салона в синеплексите – салонът има под 200 места. Но пък е една от залите, в които имат прожекции. Идеален е и за документално кино, както и за тематични прожекции. След броени дни, на 20 декември, „Одеон“ ще отдаде почит на преводачката от италиански Нели Червенушева с безплатна прожекция на „Преводачката на черно-бели филми“ от Теди Москов. Януари идва с три български премиери – „Живи комини“ тръгва на 10-и, седмица по-късно излиза „Екшън“ на Радослав Илиев, а 24 януари е запазен за „18% сиво“. На 10 януари предстои и среща с екипа зад „Писма от Антарктида“.
Неизвестно за широката публика е, че това кино е еталон у нас за качество за звук и картина – затова тук се правят затворени прожекции на продукциите, финансирани от НФЦ, за проверка на техническите параметри на филмите.
Първият месец на 2020 г. идва с редица фестивални заглавия за „Одеон“ – „Истината“ с Катрин Деньов и Жулиет Бинош, „Грехът на Микеланджело“ на Кончаловски, „Матиас и Максим“ на Ксавие Долан…
Фокусът в „Одеон“ и занапред ще остане върху „смислените филми“. Владо Трифонов следва веруюто на Жил Жакоб, дългогодишен президент на фестивала в Кан:
„Да промотираме интелигентно популярното кино или – както се казва днес – авторското кино за широка публика“.
Самият факт, че посещаемостта расте, опровергава прогнозите, че гледането на филми в стрийминг платформи като „Нетфликс“ ще измести ролята на киното. Всъщност, добавя Трифонов, въпреки блокадата тази година, публиката на „Одеон“ като част от салоните на „Синелибри“ и „Киномания“ значително надвишава потока в киното в сравнение с предишните години.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение