Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Крилатият бик на Ниневия в сърцето на Лондон

Майкъл Ракоуиц открива „Невидимият враг не бива да съществува“

Внушителната работа на Ракоуиц представлява реплика на Ламасу, крилат бик, стоял край портата Нергал в град Ниневия, Ирак от 700 г. пр. Хр. Снимки: ЕПА/БГНЕС - Крилатият бик на Ниневия в сърцето на Лондон

Внушителната работа на Ракоуиц представлява реплика на Ламасу, крилат бик, стоял край портата Нергал в град Ниневия, Ирак от 700 г. пр. Хр. Снимки: ЕПА/БГНЕС

Куп прясна сметана с черешка отгоре и реплика на древна статуя, разрушена от ДАЕШ, ще са следващите произведения на изкуството на „Трафалгар” в Лондон, пише „Гардиън“. „Невидимият враг не бива да съществува” от Майкъл Ракоуиц ще се появи на площада през 2018 г. Произведението е вдъхновено от деянията на терористите, които авторът нарича „културен геноцид” и които съпътстват трагедията на разрушението и войната в Ирак и Сирия.

Внушителната работа на Ракоуиц представлява реплика на Ламасу, крилат бик, стоял край портата Нергал в град Ниневия, Ирак от 700 г. пр. Хр. до разрушаването си от ДАЕШ през 2015 г. заедно с други древни изображения от музея в Мосул. Ламасу ще замести досега издигалата се на „Трафалгар” статуя от британеца Дейвид Шрингли, представляваща огромен черен палец, вдигнат окуражително.

„Това е голяма чест”, коментира Ракоуиц, американски скулптор от иракски произход, чиито родители са напуснали Месопотамия още през 40-те години, когато страната е била под британски мандат.

Работата на Ракоуиц идва в момент, когато мнозина ще разпознаят значението ѝ заради масовата емиграция от Ирак и Сирия и заради течащата систематична война на ислямистките терористи не само срещу мирното население, но и срещу цялата доислямска култура. Крилатият бик на Ракоуиц има за цел да напомня жертвите на войната – както човешките, така и щетите върху историята на цивилизацията.

Крилатият бик на Ракоуиц има за цел да напомня жертвите на войната – както човешките, така и щетите върху историята на цивилизацията.

От над десет години скулпторът се стреми да възстанови старинни произведения, разрушени в резултат от Втората иракска война през 2003 г. насам – и особено от началото на джихада на ДАЕШ, чиято начална дата може да се постави било в 2011-а, било в 2014 г. Ракоуиц и асистентите му са успели да възстановят близо 600 от общо 7000-те липсващи експоната от Националния музей на Ирак в Багдад.

„Случващото се е потресаващо – отбелязва авторът. – Създаването на тези реплики се оказа смислен проект, но той същевременно показва, че историята на може да бъде реконструирана. Каквито и технологии да използваме, генетичният код на древните общества е безвъзвратно увреден.”

Ракоуиц вярва, че мултикултурната тъкан на Лондон го прави правилното място за такива произведения, особено на публични места като площад „Трафалгар”.

Творбата ще бъде направена най-вече от празни кутии за фурми, произведени в Ирак. Според автора е любопитно, че изобщо могат да се съберат достатъчен брой опаковки от такъв незначителен вносен продукт тъкмо от страната на разрушената оригинална статуя, както и че става дума за Ирак в момент, в който темата за имиграцията във Великобритания е особено болезнена.

Две години след крилатия бик на Ракоуиц, площадът ще бъде преотстъпен на гигантската купчина сметана от Хедър Филипсън. Към произведението ще бъдат прикрепени също черешка, муха и ясно забележим дрон, който непрекъснато ще снима минувачите по площада. Филипсън заявява, че е леко притеснена да изложи творбата си на място с такъв социален и политически контекст. Според нея работата ѝ отдава почит на „Трафалгар” като място за събирания и демонстрации.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg