Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Кристо с нова лекция в Харвард

Художникът дискутира своите „Плаващи кейове“ в прочутия университет

Кристо ще говори за две предстоящи свои инсталации – „Над реката“, за река Арканзас в Колорадо, и „Мастаба“ в Обединените арабски емирства. Снимка: ЕПА/БГНЕС  - Кристо с нова лекция в Харвард

Кристо ще говори за две предстоящи свои инсталации – „Над реката“, за река Арканзас в Колорадо, и „Мастаба“ в Обединените арабски емирства. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Десет години след откритата лекция на Кристо в Харвард, той се завръща. На 27 октомври създателят на „Плаващите кейове“ ще разкаже за проекта си на стойност 15 милиона евро и с живот от едва 16 дни, както и за две творби, по които работи в момента.

На сайта на прочутия университет се разказва, че „Кейовете“ са замислени от Кристо и Жан-Клод още през 1970-а, но са станали реалност чак през лятото на 2016 г. Сега предстои художникът да коментира работата си на лекцията, както и да говори за две предстоящи свои инсталации – „Над реката“, за река Арканзас в Колорадо, и „Мастаба“ в Обединените арабски емирства.

И двете са планирани със съпругата му и творчески партньор Жан-Клод – която въпреки смъртта си през 2009-а е упомената като пълноправен автор във всички проекти на Кристо.

Тандемът изнесе лекция в Харвард през април 2006 г., за да разкаже в какво се крие тайната умело да избягва един от най-големите пороци в съвременното изкуство – користното финансиране. Кристо и Жан-Клод, както е известно, сами плащат за всички свои творби, често с гигантски размери и размах.

Вижте още: БИЗНЕС МОДЕЛЪТ НА КРИСТО, ИЗУЧАВАН В ХАРВАРД

Да предлагаш нещо безплатно, за което си платил милиони, на пръв поглед е налудничава идея. Как тъкмо нейните автори ще учат бъдещи мениджъри да бъдат добри в своята работа?, се пита в лекцията. Всъщност Кристо обяснява нещо повече – как човек да стане най-добрият предприемач.

Проектите му отнемат много работа и време в предварителни рисунки и преговори за финансовата част. Необходими са камара разрешителни от различни институции и собственици. Случва се художникът да работи 25 години за произведение, което трае две седмици и на пръв поглед не носи и едно евро печалба.

Защо тогава го правят, питат ги студентите преди десетилетие.

„Художници сме и нямаме особена причина, нито нарочна цел – отвръща Кристо. – Това е като рисуването – просто покриваш платното с боя. Няма смисъл да обясняваш защо го вършиш, нито защо използваш синьо, жълто или друг цвят.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg