Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

„Културата в България процъфтява, но това не трябва да маскира реалността“

Създава се усещането, че има двоен стандарт - големите институции работят, а малките не получават никаква подкрепа, отбелязва кореспондентът на френското радио „France Musique“ в София

Цигуларят Максим Венгеров изнесе два концерта със Софийската филхармония на 11 февруари - преди събитието вечерта, ценители бяха допуснати и до генералната му репетиция. Снимка: Василка Балевска/Софийска филхармония - „Културата в България процъфтява, но това не трябва да маскира реалността“

Цигуларят Максим Венгеров изнесе два концерта със Софийската филхармония на 11 февруари - преди събитието вечерта, ценители бяха допуснати и до генералната му репетиция. Снимка: Василка Балевска/Софийска филхармония

Хубаво е, че културният живот в България успява да съществува дори при строги Ковид-ограничения, но изкуствата не са равностойни, отбелязва Антоан Пекиор, кореспондент на радиото „France Musique“ по темите, свързани с класическа музика. „France Musique“ е френски национален обществен радиоканал, който се управлява от „Radio France“. Пекиор е присъствал на концерта на Максим Венгеров със Софийската филхармония и публикува за него отзив, озаглавен „Културата в България е в разцвет“.

Кореспондентът започва с описание на мерките за безопасност на събитието от 11 февруари – залата е пълна на 30%, мери се температурата на всеки, зрителите са настанени на дистанция един от друг.

Дори при тези изисквания големите институции продължават да работят, отбелязва Пекиор, и не само оцеляват, но и привличат нови публики. Докато възрастните предпочитат да стоят вкъщи, младите ходят все повече на кино*, някои дори посещават за пръв път класически концерт. При затворените от месеци насам ресторанти и барове, културата е единственото развлечение, пише за София французинът.

Но не всички в културата в България са равностойни, изтъква той и дава пример с джазмените, които отдавна настояват да работят в клубовете, но все още нямат разрешение. Дори и властите да им позволят, те не могат да съществуват при същите условия като класиката – не е рентабилно един клуб със стотина места да работи при капацитет от 30%. Не е разрешено и провеждането на събития със съвременна музика, казва Пекиор. Това създава усещането за двоен стандарт: от една страна са големите институции, които работят и получават държавна помощ в начинанията си, а от друга – всички по-малки, които разчитат на частична или никаква подкрепа.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Пекиор завършва текста си с описание на политическия контекст у нас. Остават два месеца до изборите и всеки ден пред парламента има искания за промяна на държавната политика и борба с корупцията, предава той. И с основание, България е най-корумпираната и най-бедна държава в ЕС, допълва кореспондентът. Корупцията засяга дори и културния сектор, особено когато става дума за разпределяне на финансиране за кино, дава пример Пекиор и казва, че по-голямата част от творците в страната се намират в тежка финансова ситуация.

За да допълни картината, той отбелязва, че един професор в Консерваторията печели по 3 евро на час.

„Поддържането на културна дейност в кризата не трябва да маскира реалността, която ни показва, че България е все още много далеч от европейските стандарти“, завършва Пекиор.

Вижте още: МАКСИМ ВЕНГЕРОВ: ГОТОВ СЪМ ВЪВ ВСЕКИ МОМЕНТ ДА СЕ ВЪРНА В БЪЛГАРИЯ 


* Кината получиха разрешение да работят от 1 февруари – бел. ред.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Избрано

Следизборно

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах