Ларс фон Триер превръща филмите си в диаманти

„Меланхолия“ е пренесен върху скъпоценен камък и може да се види само с каска за виртуална реалност

Диамантът може да се види отблизо чрез каска за виртуална реалност. Снимка: M HKA - Ларс фон Триер превръща филмите си в диаманти

Диамантът може да се види отблизо чрез каска за виртуална реалност. Снимка: M HKA

Ларс фон Триер представя филмите си с нов метод, комбиниращ диаманти и виртуална реалност. Режисьорът вече е готов с 12-каратовия „Меланхолия: Диамантът“, вдъхновен от филма му от 2011 г. Инсталацията е изложена в M HKA, музей за модерно изкуство в Антверпен, Белгия.

Диамантът може да се види отблизо чрез каска за виртуална реалност, обяснява Фон Триер пред „Ню Йорк Таймс“. Не се разкрива какво показва тя, но изображението е свързано с „Меланхолия“. Той планира да направи същото и с останалите си дванадесет филма. Датчанинът не разрешава на репортерите да правят снимки в изложбената зала, тъй като иска публиката да дойде в музея.

Експозицията може да бъде разгледана в Антверпен до 5 май. Нейни организатори са Фон Триер, филмовата продуцентка Мариане Слот и Леонид Огарев, руски бизнесмен, платил необявена сума за диаманта. От едната си страна той е обработен като брилянт, но от другата е оставен нефасетиран – там са вградени инициалите на режисьора LvT.

„Меланхолия“ с участието на Кристен Дънст, Кийфър Съдърланд и Шарлот Генсбур бе представен за пръв път на фестивала в Кан през 2011 г. Тогава Дънст взе наградата за най-добра актриса за превъплъщението си в депресирана младоженка.

Америка за България

„Това, което се опитвам да направя, е да предам настроението на филма“, казва Фон Триер на представянето на диаманта на 8 февруари.

Режисьорът не случайно избира Антверпен – градът има история в търговията с брилянти. А филмът „Меланхолия“ бил избран „на подсъзнателно ниво“ заради противоречивите реакции, които предизвика преди осем години. Следващият диамант ще бъде вдъхновен от драмата „Порейки вълните“ (1995).

Годината, в която представи филма си в Кан, бе драматична за Фон Триер. „Аз съм нацист“ заяви той по време на пресконференция и изрази симпатии към Адолф Хитлер. Това му донесе забрана да участва на фестивала. През 2018 г. му бе простено и той се завърна на червения килим в Кан с „Къщата, която Джак построи“ – филм, който накара половината от критиците да си тръгнат от прожекцията, а другата половина да го аплодират в продължение на 10 минути.

Bookshop 300×250 2
Bookshop 728×90