Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Лондонски колекционер: Ермитажът излага фалшив Фаберже

Андрей Ружников е един от експертите по творчеството на френския бижутер

Върху яйцето, наречено „Юбилейно сватбено“ и датирано от 1904 г., се
виждат миниатюри по фотографии от 1906 г., смята Ружников. Снимка: Каталог на
изложбата „Фаберже - бижутерът на императорския двор“, Ермитаж - Лондонски колекционер: Ермитажът излага фалшив Фаберже

Върху яйцето, наречено „Юбилейно сватбено“ и датирано от 1904 г., се виждат миниатюри по фотографии от 1906 г., смята Ружников. Снимка: Каталог на изложбата „Фаберже - бижутерът на императорския двор“, Ермитаж

Обвинения към Ермитажа, че е включил подправени експонати в голямата изложба на Фаберже, която бе открита на 24 ноември, отправи руско-американският колекционер и търговец на антики Андрей Ружников, дългогодишен специалист по творчеството на Фаберже. Ружников е публикувал в сайта си дълго писмо, адресирано до директора на Ермитажа Михаил Пиотровски, в което аргументира твърденията си.

В писмото се казва, че това е първата изложба в Ермитажа от 1993 г. до днес, посветена на Фаберже, което я прави изключително важно събитие за познавачите и любителите на руското изкуство.

„Но въпреки очакванията и за огромно разочарование на хората, които дори повърхностно познават творчеството на Фаберже, бяха представени не просто спорни или съмнителни предмети, а откровено подправени експонати. Редом с прекрасни предмети от колекциите на Ермитажа, Павловск и Петерхоф, са изложени вулгарни фалшификати като фигурката на войник, запалващ цигара – груба реплика на скулптурата на Савицки от музея „Ферсман“. Също така съвременно копие на великденското яйце „Кокошчицата” – оригиналът е изложен в непосредствена близост до Ермитажа в музия на Фаберже на река Фонтанка. Има и така нареченото яйце „Юбилейно сватбено“, уж подарено от Николай ІІ на императрица Александра през 1904 г. и великденско яйце „Александър Невски“ в червен емайл, достойно за сувенирен магазин, но не и за витрината на главния музей на страната. Всичко това са екземпляри дори не от ХХ, а от ХХІ век. Списъкът може да бъде продължен“, пише колекционерът.

Ружников изразява учудването си от подбора на партньори за изложбата в Ермитажа:

„Липсва Московският Кремъл с уникалната колекция от императорски великденски подаръци. Липсва петербургският „Музей Фаберже” – най-големият музей, посветен на бижутера в света. Няма нито един експонат от най-известните частни колекции. Но пък в изобилие са представени произведения, принадлежащи на така наречения Руски национален музей (съществуващ само на хартия), музея на Фаберже в Баден Баден и Музея на християнската култура“.

Според колекционера интересът на тези, които са предоставили съмнителните колекции, е ясен – така те се легитимират и стават подходящи за продажба на богатия пазар на предмети на изкуството. Той обаче не е наясно каква е ползата за Ермитажа от подобен подбор на експонати. Ружников настоява да се потърси отговорност на всички нива – от кураторите, експертите и ръководството на музея.

Той се обръща и директно към Пиотровски като към експерт:

„Коментарите ви за разнопосочното тълкуване на работите на Фаберже са нелепи и разчитат на най-неизкушената адутория. Не може да има спорове например за така нареченото „Юбилейно сватбено“ яйце от 1904 г., защото е известно, че по време на войната с Япония през 1904-1905 г. Фаберже не е правил великденски фигури. Как да се обясни това, че на яйце от 1904 г. се откриват съвременни миниатюри, копирани от фотографии, направени през 1906 г.? На какво основание се приписва на Фаберже купчината медни и месингови чайници, кофи и тенджери?“.

Ружников, който живее в Лондон, е канен като консултант при подготовката на големи изложби в британската столица. Затова той е категоричен в края на писмото си:

„Нито един предмет от частните музеи, изброени в изложбата на Ермитажа, не е бил включен в списъка с експонати на предстоящата експозиция на Фаберже в музея „Виктория и Албърт” в Лондон, макар че императорските яйца биха украсили всяка изложба на Фаберже, особено откритите наскоро“.

Колекционерът нарича изложбата в Ермитажа „срам и позор“, „гавра с руската култура“, „удар по репутацията на водещия музей на Русия“.

Засега няма отговор от ръководството на Ермитажа по отправените обвинения.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90