Изложба „Лошите момчета“ на българската арт група XXL в „Галерия България“ в Рим бе отразена в едно от големите италиански издания за изкуство – „Arte“. Италианските критици говорят възторжено за ретроспективата на групата, създадена през 1994 г. от Иван Кюранов, Хубен Черкелов, Генади Гатев, Георги Тушев, Росен Тошев и Свилен Стефанов. И днес те са сред най-ярките представители на българското съвременно изкуство.
Откриването на експозицията на 6 април бе посетено от много хора, разказа пред „Площад Славейков“ художникът Генади Гатев. Куратор на изложбата, организирана по инициатива на директорката на Българския културен институт в Рим Жана Яковлева, е д-р Сузана Вагнер Хорватовичова.
Ето какво пишат в изданието „Arte“ по повод представянето на българските художници:
„Лошите момчета“ на група XXL не е ретроспектива, а тематична изложба, насочена към ранните творби на групата между 1995 и 1997 г., които се сравняват с някои по-нови в линия на приемственост. Изложбата включва произведения на живописта, скулптурата, фотографията и инсталации, които се движат между експресионизъм, абстракционизъм и попарт. Група XXL е създадена в София през 1994 г. след падането на комунизма в България. Художниците си спомнят 90-те години в България като незабравим период, изпълнен с еуфория от новооткритата демокрация, свобода и разцвет на изкуството, по същия начин, по който в Рим си спомнят ненадминатите 60-те години на попарта и икономическото развитие. Еуфорията утихна в рамките на едно десетилетие, последвано от общо разочарование от реалните възможности за промяна в посттоталитарната източна политика. Постмодерното състояние изглежда се е превърнало в мода в източноевропейските страни, където има нова тенденция сред художниците да разказват лични, прекъснати и фрагментарни микроистории“.
Представянето продължава с уточнение, че групата XXL отразява точно този постмодерен климат, като показва „голямото отваряне на изкуството към Запада, като се експериментира с различни техники: пърформанс, графити, живопис, фотография, инсталации и хибридни произведения, които осцилират между концептуалния подход и стила на попарта (Кюранов, Тошев), асамблеи-скулптури (Тушев), постмодерна постпродукция и перформативни произведения. Едни манипулират потребителския предмет и трансформират значението му (Стефанов), други се връщат към фигуративната или абстрактната живопис (Черкелов, Гатев)“.
Според „Arte“ особен интерес представляват експресионистичните картини на художника Хубен Черкелов, „активен в Ню Йорк и известен в Италия с участието си през 2011 г. в 54-то Венецианско биенале на изкуствата“.
„Творците от група XXL споделят критично и иронично отношение към изкуството и обществото. Произеденията им са посветени на оспорването на социалните неравенства, насилието и противоречията в обществото, поради което се превръщат в симулакруми на съвременното българско изкуство, обекти-символи на нови ценности, образи на нови вкусове и потребление, израз на трудния преход от комунизма към капитализъм и посткапитализъм. Въпросът за тяхната идентичност в нарастващия мултикултурализъм и за принадлежността на българския творец в прехода между постмодернизма и транснационалната глобализация остава открит и днес.“
Групата XXL се събира около галерия „XXL“ на площад „Македония“ в София между 1996 и 2003 г. Публикува манифеста „Удар в гърба на инерцията“ в сп. „Култура“ през 1995 г., а по-късно и в „Литературен вестник“. Първите творби са направени от Черкелов и Тушев като графити в центъра на София. Те предизвикаха много критики заедно с уличните арт проекти на Кюранов, които той увеличи и представи като билбордове. Често провокативният жест на артистите кара критиците да ги наричат „Лошите момчета на 90-те“, които се ангажират да покажат българските стереотипи, свързани с консуматорството и западната мода, но и с местната политическа корупция. През 2003 г. изложбата „Antisax New Political Art“ предизвика скандал, който доведе до затварянето на галерия XXL с решение на кмета на София и разпускането на групата.
„Група XXL“ остава значим артистичен феномен на българската арт сцена дотолкова, че значими галерии и обществени институции ѝ посвещават няколко ретроспективи както в България, така и в чужбина. Първата голяма ретроспектива на групата е в Софийска градска галерия (2010), последвана от изложбите „Нова живопис“ в галерия „Юзина“ в София (2012); „Група XXL. Минало и настояще на един контракултурен разказ“ в Националната галерия в София (2017 – 2018); „XXL група“ в Националната галерия на Северна Македония в Скопие (2022).
Изложбата на XXL в Рим може да бъде разгледана до 23 април.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение