Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

„Луцифер“ среща „Пазителят на Рая“ в Квадрат 500

Първото представяне на Франц фон Щук у нас, за което пристигат картини от музея на германския символист в Мюнхен

„Пазителят на Рая“ се съхранява в къщата-музей на Фон Щук в Мюнхен. Репродукции: Национална галерия - „Луцифер“ среща „Пазителят на Рая“ в Квадрат 500

„Пазителят на Рая“ се съхранява в къщата-музей на Фон Щук в Мюнхен. Репродукции: Национална галерия

„Луцифер“, най-ценната картина в колекцията на Националната художествена галерия, ще се събере с „Пазителят на Рая“ в София. Двете картини ще съжителстват в Квадрат 500 като част от изложбата „Между светлината и мрака“ с произведения на Франц фон Щук. Експозицията, курирана лично от директорката на галерията Ярослава Бубнова, ще бъде открита на 16 април.

„Пазителят на Рая“ пристига у нас в компанията на дванадесет произведения на художника от колекцията на музея „Вила Щук“ в Мюнхен. Сред тях има живописни портрети, митологични и религиозни сцени, рисунки и офорти, които дават на публиката един общ поглед върху творчеството на автора. Това е първото представяне у нас на прочутия германски символист (1863 – 1928), твърдят от Националната галерия.

Световната известност на Щук се дължи именно на противоборството между голямоформатните „Пазителят на Рая“ (1889) и „Луцифер“ (1890). Второто произведение попада в България чрез цар Фердинанд, който при едно свое пътуване до Мюнхен посещава ателието на Фон Щук и купува от него мащабното платно с размери 161 × 152,5 cм. По-късно синът му Борис подарява картината на държавата.

Освен най-скъпата, „Луцифер“ е и най-пътуващата картина на Националната галерия.

„Пазителят на Рая“ междувременно се съхранява във „Вила Щук“ и не е пътувал от около 90 години, казват от Галерията. С „Луцифер“ са се срещали последно преди петнадесетина години, когато нашата картина пътува за дома на художника в Мюнхен, но на българска територия творбите никога не са излагани заедно. Към 2020 г. „Луцифер“ е оценен на 30 млн. долара. Четири години по-късно Националната галерия не се е сдобила с по-скъпа работа.

Двете творби сега ще продължат съдбовния си диалог в Зала 24 на Квадрат 500 – рядка възможност „Луцифер“ да бъде съпреживяна в изначалния си контекст, със семантичната натовареност, характерна за епохата, в която е създаден. Пространственият дизайн на изложбеното пространство прави препратка към естетиката на пищната „Вила Щук“ – най-мащабният артистичен проект на Франц фон Щук, който впоследствие е превърнат в общински музей, съхранява голяма част от творчеството на художника. Архитектите Кирил Асс и Надя Корбут използват поредица от пространствени и цветови намеци към помпейската антична традиция, положена от Щук в основата на неговите декоративни решения.

Автопортрет на художника

Освен да станат свидетели на изразителния сблъсък между светлината и мрака, публиката у нас ще има възможност да се запознае и с други известни творби на автора – „Прометей“, „Самсон и лъвът“, както и платното „Грехът“, толкова популярно за времето си, че авторът изпълнява няколко негови варианта. Този, показан в изложбата, Фон Щук монтира в „Олтара на художника“ в ателието във вилата си.

„Грехът“ е създаден в няколко варианта

Франц фон Щук, живописец, скулптор, график и архитект, е не само един от най-известните представители на символизма в световното изкуство, но е и сред основателите на Мюнхенския сецесион, предшественик на този във Виена. И до днес символизмът е сред най-популярните и атрактивни художествени явления от края на ХIХ век. Сред неговите ученици в Мюнхенската художествена академия са личности като Василий Кандински, Паул Клее, Йозеф Алберс и българинът Кочо (Константин) Гърнев.

Вижте още: КОЧО ГЪРНЕВ – ГОЛЯМ ЖИВОПИСЕЦ, КОМИТА И СТОПАНИН НА БЪЛГАРСКАТА КРЪЧМА В МЮНХЕН

Изложбата може да бъде разгледана в Квадрат 500 до 13 октомври. Асистент-куратор е Мария Кодинова. „Между светлината и мрака“ е придружена от двуезична каталожна публикация, издадена в партньорство с музея „Вила Щук“ и съдържаща задълбочен разказ за представените произведения.

Проектът е подкрепен от Министерството на културата и съфинансиран от фондация „Лъчезар Цоцорков“.

Двоен портрет, едно от произведенията, което ще може да се види в София.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90