Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Лувърът изследва колекциите си за незаконно придобити произведения

Част от обектите в музея, придобити във военни периоди или идващи от бивши колонии, трябва да бъдат върнати на законните си собственици

През януари бариери спираха достъпа на посетители до пирамидата на Лувъра. Към 26 март 2021 г. музеят все още няма разрешение да работи. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Лувърът изследва колекциите си за незаконно придобити произведения

През януари бариери спираха достъпа на посетители до пирамидата на Лувъра. Към 26 март 2021 г. музеят все още няма разрешение да работи. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Задълбочени проучвания за произхода на произведенията на изкуството в публичните колекции са единственият начин институциите да запазят репутацията си, смята Жан-Люк Мартинез, директор на „Лувър“. Музеят разшири онлайн каталога си и в него вече може да се търси сред 485 хил. артефакта. Преди онлайн потребителите имаха достъп до около 30 хил. произведения от колекцията на Лувъра, пише „Арт Нюзпейпър“.

От Втората световна война до сега обектите, които трябва да бъдат върнати на законните собственици или на техни наследници, наброяват около 1700. Те все още се намират във френски музеи, но по документи не принадлежат на френската държава. Сега институцията „ще се посвети на проучвания за намиране на техните законни собственици или наследниците им“, казва директорът. В последния ден на 2017 г. музеят откри две зали с произведения, които все още не са били потърсени, с идеята наследниците сами да се свържат с институцията.

Междувременно, около две трети от близо 14-те хиляди произведения, придобити от Лувъра между 1933 и 1945 г., са със „съмнителен произход“, каза Мартинез. Надеждите на директора са, че съвсем скоро дигитализираните произведения също ще станат част от богатия онлайн каталог. Той настоява, че проучванията трябва да бъдат разширени и за творби, придобити в съвремието – причината е, че няколко френски музея вече влязоха в тежки съдебни спорове за неправомерно разграбено от нацистите наследство, купено от институциите десетилетия след Втората световна война.

Франция често е получавала обвинения, че играе пасивна роля по въпроса с реституциите. През януари 2020 г. Лувърът стана първия музей, който създаде специална позиция за експерт, чиято цел е да изследва произхода на произведения в колекцията. Едно от първите решения на Еманюел Полак бе да раздаде на кураторите в музея копие от френския закон от 22 юли 1941 г. за „ариезиране“ на всяка компания, притежавана или оглавявана от евреи, включително и няколко големи парижки галерии.

Същите проучвания ще претърпят и всички произведения, произхождащи от бивши колонии на Франция, уверява Мартинез и споделя, че няколко пъти, докато бил на посещения в други държави, получавал обвинения, че Лувърът дължи славата си на колекции, разграбени във военно време. Институцията има намерение да провери произхода и на артефакти, дошли в колекцията от други европейски империи.

„Нашите колекции са предимно археологически и идват от разкопки, които са се случвали със съдействието на страните, от които артефактите произхождат – допълва Мартинез. – Ясно е, че музеи като Лувъра са служели на имперските амбиции и ние трябва да се справим с историята и с конфронтацията ни с Османската империя. Но тези придобивки, сключени с двустранни споразумения, са легални. Това трябва да се обясни на по-широка аудитория.“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах