Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Малкович не вярва, че протестите пред Народния са били срещу него

Директорът Васил Василев заяви пред британския „Таймс“, че животът му на 7 ноември е бил в опасност

Актьорът Джон Малкович (вдясно) и директорът на Народния театър Васил Василев (в средата) в окупирания Народен театър на 7 ноември. Снимка: Георги Пашкулев/БГНЕС - Малкович не вярва, че протестите пред Народния са били срещу него

Актьорът Джон Малкович (вдясно) и директорът на Народния театър Васил Василев (в средата) в окупирания Народен театър на 7 ноември. Снимка: Георги Пашкулев/БГНЕС

Джон Малкович не смята, че бунтът пред Народния театър от 7 ноември е бил насочен срещу него. Според актьора в щурма са участвали сили от крайно дясното в България. Малкович бе в София, за да постави в Народния театър спектакъла „Оръжията и човекът“ по пиесата на Бърнард Шоу.

Спектакълът на 7 ноември остана почти без публика, защото площадът пред театъра бе окупиран от гневни протестиращи, ехтяха освирквания и призиви Малкович „да си иде у дома“. Въпреки полицейското присъствие, зрителите с билети не бяха допуснати до залата на театъра и така той се игра пред ограничена публика – основно журналисти и театрали. Отвън страстите продължиха да бушуват, вербално и физически нападнати бяха директорът на театъра Васил Василев, актьорът Владимир Пенев, режисьорът и аниматор Теодор Ушев…

„Малкович, иди си у дома“, гласи един от банерите на протеста пред театъра на 7 ноември. Снимка: Надежда Пеева/БГНЕС

На следващия ден, на втората премиерна дата 8 ноември, между зрителите на „Оръжията и човекът“ и протестиращите вече бе изграден строг полицейски кордон и спектакълът се проведе без произшествия.

Пред агенция „Франс Прес“ Малкович заяви, че не вижда нищо обидно в представлението си, така както „съм сигурен, че не съм обидил нито една от 47-те държави“, в които някога е работил по време на кариерата си. Подобни обвинения „могат да дойдат само от хора, които изобщо не ме познават“. Случилото се той тълкува така:

„Не мисля, че става дума за пиесата. Дори не мисля, че става дума за мен“, казва той пред АФП и допълва, че крайнодесните протестиращи са използвали спектакъла, за да привлекат вниманието към себе си.

Сцените пред Народния театър влязоха и в световните медии в следващите дни. Цитиран от британския „Таймс“, Васил Василев казва, че в един момент е осъзнал опасността за живота си:

„Всичко се случи за части от секундата – казва той. – В момента, в който излязох отвън, те започнаха да ме дърпат и видях грозни сцени, плюене, обиди. Казаха, че ще ме убият и изпитах страх, няма да лъжа. В този момент знаех, че трябва да защитя институцията си. Само секунди ни деляха от щурма на тези хора в театъра. Когато се изправих пред тях и разбрах, че се готвят да ме убият, защото това бяха заплахите им, просто се отказах и заявих: „Добре, давайте, бийте ме, щом аз съм проблемът“.

Новината за протестите пред театъра бе отразена от медии като „Ройтерс“, международното издание на „Свободна Европа“ и други чуждестранни медии, включително в Индия, Тайван и Малта. Пред АФП Малкович заявява още, че „Оръжията и човекът“ е „чаровна, лека и антивоенна“ комедия, която той вече е поставял на бродуейска сцена през 1985 г. Да се търси историческа фактология в пиесата е „плашещо наивно“, отбелязва той.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90