Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Марина Абрамович: Ако имах деца, щеше да е катастрофа за кариерата ми

Жените са зад мъжете в света на изкуството, защото не искат да жертват любовта и семейството, казва пърформанс артистката

Марина Абрамович пред картината „Събуждането“ (1866) на Гюстав Курбе по време на пърформанс програмата „Артистът е изследовател“, курирана от нея през 2014-а във Фондация „Бейлер“, Швейцария. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Марина Абрамович: Ако имах деца, щеше да е катастрофа за кариерата ми

Марина Абрамович пред картината „Събуждането“ (1866) на Гюстав Курбе по време на пърформанс програмата „Артистът е изследовател“, курирана от нея през 2014-а във Фондация „Бейлер“, Швейцария. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Пърформанс артистката Марина Абрамович е направила три аборта в живота си, защото да има деца би било „катастрофа за работата ѝ“. В интервю пред германския вестник „Тагешпигел“, цитирано от британския „Гардиън“, тя заявява, че децата държат жените на заден план в света на изкуството.

„Направих три аборта, защото бях сигурна, че би било катастрофа за работата ми. Човек има ограничена енергия в тялото си и би трябвало да я поделя – казва Абрамович. – По мое мнение има причина жените да не са толкова успешни като мъжете в света на изкуството. Има много талантливи дами. Защо тогава мъжете заемат по-важните позиции? Просто е. Любов, семейство, деца – една жена не иска да пожертва всичко това.“

Вижте още: БИТКАТА ДА ОСТАНЕШ БЕЗ ДЕЦА

69-годишната Абрамович е прочута с успешната си кариера от над 40 години в пърформанс изкуството. Една от най-ранните ѝ работи, през 1974-а, канеше хора от публиката да използват върху нея набор от различни предмети – от шал с пера, през цветя, до зареден пистолет. Тя е коментирала пред „Гардиън“, че е била „готова да умре“ по време на това представление.

„Разликата между театъра и пърформанса е, че в театъра кръвта е кетчуп, а в пърформанса всичко се случва наистина“, казва сега тя пред „Тагешпигел“.

През 2010-а Абрамович седеше пасивно срещу случайни зрители и знаменитости в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк – взирайки се в очите им по време на инсталация, наречена „Артистът е настояще“. Това бе превърнато в документален филм и също така противоречиво адаптирано в музикален клип от рапъра Джей Зи.

Вижте още: МАРИНА АБРАМОВИЧ: ПЛАНЕТАТА УМИРА, ТРЯБВА ДА СМЕ ВОИНИ

Преди друг свой проект, „512 часа“ в лондонската галерия „Серпентина“ през 2014-а, Абрамович коментира пред „Гардиън“, че в истинския живот е „старомодна“, сравнено с работата ѝ в изкуството.

„Разбира се, аз мечтая да имам онзи перфектен мъж, който не иска да ме промени – обясни тя тогава. – Не съм почитател на брака, това е ужасно. Но мечтата ми е да имам тези неделни сутрини, в които закусваш и четеш вестника с някого.“

Но сега пред германското издание, Абрамович казва, че е „напълно освободена“ от това, че няма съпруг или семейство. Нейното изкуство създава взискателен график на пътуванията и тя не мисли, че би могла да живее другояче.

Вижте още: ИНТИМЕН ПОГЛЕД КЪМ МАРИНА АБРАМОВИЧ

„Аз съм творбата. Не мога да изпратя картина, затова изпращам себе си… В последната година съм прекарала не повече от 20 дни в Ню Йорк. На летищата се чудя откъде пристига куфарът ми този път.“

В интервюто тя коментира и предстоящото празнуване на 70-ия си рожден ден в музея „Гугенхайм“ – за него тя казва, че все още се упражнява в танцуването на пилон, което е подготвила за гостите.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Избрано

#ИскаПлаче