Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Мария Магдалена ли е изобразена зад кръста в „Страшният съд“ на Микеланджело?

Нова хипотеза, изказана от италианска реставраторка

Погледът на Мария Магдалена е насочен към зрителя - с това Микеланджело напомня, че никой от нас не е безгрешен. Снимка: Сара Пенко/издателство „Scripta Maneant“ - Мария Магдалена ли е изобразена зад кръста в „Страшният съд“ на Микеланджело?

Погледът на Мария Магдалена е насочен към зрителя - с това Микеланджело напомня, че никой от нас не е безгрешен. Снимка: Сара Пенко/издателство „Scripta Maneant“

Микеланджело е нарисувал Мария Магдалена, плахо скрита зад кръста на Исус, във фреската в Сикстинската капела във Ватикана, гласи нова хипотеза. Твърдението е на италианската арт изследователка Сара Пенко, която публикува книга по темата, отбелязва „Артнет Нюз“.

Над 300 са фигурите, изобразени в „Страшният съд“. В центъра е Исус, до рамото му е Дева Мария, а наоколо се разпознават Свети Петър, Йоан Кръстител и още светци. Над тях ангели носят кръста към небесата, а в дъното грешниците са обречени на разнородни страдания.

И до днес обаче сред специалистите няма консенсус къде е отредено място на Мария Магдалена, за която се твърди, че първа става свидетел на възкресението на Исус. Някои изследователи смятат, че тя не е изобразена. Но Пенко не е убедена – реставраторка от Рим, тя смята, че покаялата се грешница заслужава някоя от централните позиции в „Страшния съд“ и би било странно Микеланджело да я пропусне.

Исус (централно) като че ли е насочил погледа си точно към Мария Магдалена (в червената елипса). Репродукция: Уикипедия

Самият Микеланджело не оставя ключ към монументалната си творба, но в годините след създаването ú мнозина правят опити да разгадаят личността на персонажите. Още през 2012 г., когато изследва различни теории, Пенко забелязва потенциалната фигура на Мария Магдалена – руса жена с яркожълта рокля, позиционирана точно зад дървения кръст, от дясната страна на Исус.

„Категорично съм убедена, че това е Мария Магдалена – казва Пенко на представянето на книгата „Мария Магдалена в „Страшния съд“ на Микеланджело“ в Рим. – Подсказват го близостта до кръста, жълтата рокля и русата коса, но и цялостният контекст, в който Микелнджело е поставил тази фигура, за да подчертае нейното значение.“

Според реставраторката, това не е обикновена жена, и за това подсказва нейното дръзко облекло. Снимка: Сара Пенко/издателство „Scripta Maneant“

Показателно е разположението на Мария Магдалена. Сцената с нея и кръста е малко по-надолу от централната композиция с Исус и като че ли неговият поглед е отправен тъкмо натам. Това е същата близост, демонстрирана и в Библията, твърди Пенко. Не може да се пренебрегне и яркият цвят на роклята, символ на греха, предателството, лудостта – все черти, свързвани с Мария Магдалена. Идеята на художника не е била да осъди жената, а да напомни на зрителя за собствените му недостатъци, обяснява изследователката. Тази теория би обяснила и защо погледът на жената не е отправен към Исус, а към нас, зрителите.

Това е второто детайлно проучване на фреска на Микеланджело от Сикстинската капела за последниите два месеца. През ноември арт историци и медицински специалисти обосноваха теорията си, че Микеланджело е изобразил жена с рак на гърдата.

Вижте още: ЖЕНА С РАК НА ГЪРДАТА Е ИЗОБРАЗЕНА ВЪВ ФРЕСКА НА МИКЕЛАНДЖЕЛО

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90