Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Мая Новоселска – Херкулес в театъра без номинация

Мая Новоселска в "Херкулес и Авгиевите обори" - Мая Новоселска – Херкулес в театъра без номинация

Мая Новоселска в "Херкулес и Авгиевите обори"

Няма събитие през театралната 2013-та, което е да е превзело като вирус театралния афиш, да е въртяло опашки пред касите, да е разтърсило умовете на зрителите. Днес Съюзът на артистите представи номинациите за най-значимо изкуство в театралните салони през миналата година. Никой от претендентите за “Икар 2014” обаче не е в състояние за задържи вниманието при един бърз поглед през отличените заглавия… Защото събитието не бе в салоните, а на жълтите павета.

Студентският театър на жълтите павета

Студентският театър на жълтите павета

Там бяха десетки хиляди зрители, станали герои в спектакъл, чието значение задмина посланията във всяка сценична проява, защото превърна протестиращите българи в гражданско общество. То е в състояние да прави театър, който не е наужким. Борбата в този спектакъл не беше игра. Но театърът на жълтите павета не бе достатъчен за революция.

Безспорно, наградите “Икар” са един от най-красивите празници в българската култура, които придават смисъл за онези 2-3000 звезди, работни пчелички и клетници по родните сцени. Сред най-интересните спектакли са “Възвишение” по романа на Милен Русков, заглавие на Пловдивския театър и “Скъперникът” на Театър “Зад канала” – и двата претендират за награди в няколко категории – режисура, водеща мъжка роля, второстепенна мъжка роля, дебют.

Най-добрата комедия, който поставя напъните на телевизионни шоумени където им е мястото, е “Г-жа Министершата”.

Лилия Маравиля прави забележителна роля в "Г-жа Министершата".

Лилия Маравиля прави забележителна роля в „Г-жа Министершата“.

Лилия Маравиля плува като риба в образа на самозабравилата се министерска съпруга. Ако реши, тази жена може да направи и мъжа си министър! Най-впечатляващото е, че в спектакъла тя не дърпа вниманието само към себе си, всички актьори в представлението са на мястото си.

Поздравления и за най-доброто попадение в столичния афиш с избора на заглавие в ситуация на протести, които осъждат морала на управляващата класа. Режисьорът Недялко Делчев заяви себе си като един от най-добрите разказвачи на театрални истории с помощта на мултимедия, която превръща декора в киноекран.

Другият спектакъл, който интерпретира злободневието – “Херкулес и Авгиевите обори”, също е получил номинация – за главна роля на Иван Бърнев. Бърнев е талантлив актьор, но този образ определено не е за него, той дърпа надолу не само него, а и останалите в състава. Чудно е присъствието му в номинациите, то в случая е най-яркият аргумент за липсата на достатъчно добри предложения за наградите “Икар”. Липсата на Мая Новоселска сред претендентите обаче може да ти извади очите! Тя е единственият връх, най-мощната сила, театралният Херкулес в този спектакъл!

Странна е липсата на Мая Новоселска в номинациите на наградите „Икар“.

И друго едно отсъствие кънти в номинациите. Къде е Камен Донев, който излезе с новия си спектакъл “Възгледите на един учител за всеобщата просвета”?! Известно на всички е, че билетите за него свършват за часове, но така е и със заглавията на т.нар. телевизионно-театрална чалга. Моноспектаклите на Донев обаче нямат нищо общо с нея, подобни твърдения са плод на пословичната злоба и завист в актьорската гилдия. Добре е да се знае, че Камен е феномен в българския театър, защото предизвика истинска лудост сред зрителите, без в успеха му да е замесена реклама по телевизията.

Друг въпрос – защо в номинациите липсват Стелиан Радев и Димитр Несторов, двамата студенти, заиграли до Нина Димитрова в „Шинел“ и „Каквото направи дядо…“?! Стелиан и Димитр направиха лъвски скок на професионална сцена и отвяха далеч зад себе си мнозина от най-нашумелите български актьори, награждавани за образи, които продават на публиката вече десетки години. Радев и Несторов дори не са за категория „Дебют“, а за „Главна мъжка роля“.

Крещяща е липсата и на художника Васил Абаджиев, създал фантастичен декор за „Парижката Света Богородица“ в Театър „София“. Това е най-добрата сценография, създадена през сезона – не само красива конструкция, но и достатъчно здрава, за да се катерят актьорите по нея по време на целия спектакъл!

Добре е да бъде коментиран и следният въпрос – вярно ли е, че един от номинираните за критически текст е участвал в определянето им? Ако е така, странно е как председателят на Съюза на артистите Христо Мутафчиев не е забелязал този конфликт на интереси, който оспорва легитимността не само на тази, но и на останалите номинации…

Театралните лобита, които често имат пръст в едни или други награди, не са отстранили от номинациите един бивш министър – Владимир Пенев, една от най-вдъхновяващите фигури на българската сцена.

Vlado_Penev

Той управляваше културата в служебното правителство на Марин Райков и е добре, че заради някой отказ тогава сега не е бил лишен от признание. За радост, Пенев успя да си тръгне от властта, без да бъде омаскарен, а това понякога се случва просто по стечение на обстоятелствата. През новия сезон Владо направи роля в “Скъперникът”, която му спечели номинация за “Икар”. Зад успеха му, разбира се, стоят режисьорката Лилия Абаджиева и цялата трупа от млади талантливи актьори.

Вижте пълния списък с номининарите за наградите “Икар 2014”

Критически текст:

Деляна Манева за книгата „Предизвиканото тяло“, Издателство „Ciela”
Камелия Николова за книгата „Българският театър след 1989 и новата британска драма“, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“
Ромео Попилиев за книгата „Съпротивата на драмата в драмата за съпротивата“, Академично издателство „Проф. Марин Дринов“

Драматургичен текст:

Елена Алексиева за „Глас“
Стефан Иванов за „Между празниците“
Яна Борисова за „Хората от Оз“

Съвременен танц и пърформанс:

„Monocrossing“ – мултимедиен танцов пърформанс на Derida Dance
„Тълковен речник“ – музикално танцов пърформанс на Сдружение за съвременно алтернативно изкуство и култура „По действителен случай“
„Танцувам Мария Калас“ – идея, хореография и танц Галина Борисова

Златен глас:

Ани Василева за ролите и в „Новите съседи“
Здравко Методиев за Спондж Боб в „Спондж Боб“
Николай Николов за полк. Ханс Ланда в „Гадни копилета“

Цирково изкуство:

Сашо Петров Койчев и Алекс Сашов Койчев за приноса им в цирковата клоунада и пантомима

Куклен спектакъл:

„Аз, Сизиф“ – драматургия и режисура Веселка Кунчева, Продуцентска къща „Контраст филмс“ ООД
„Басни“ по Лафонтен, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър – Бургас
„Бурята“ от Уилям Шекспир, реж. Катя Петрова, Столичен куклен театър

Индивидуално постижение в кукленото изкуство:

Ана-Мария Лалова за Вещицата в „Джуджето Дългоноско“ от Вилхелм Хауф, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър – Сливен
Свила Величкова за сценографските решения на „Басни“ по Лафонтен, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър – Бургас и „Джуджето Дългоноско“ от Вилхелм Хауф, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър – Сливен и костюмите на „Професия Лъжец“ спектакъл на Стефан (Теди) Москов, Държавен куклен театър – Варна
Христо Йоцов за музиката на „Бурята“ от от Уилям Шекспир, реж. Катя Петрова, Столичен куклен театър

Майсторско техническо осъществяване:

„Времето на кварките“ – интерактивна театрална инсталация на тема квантова физика, идея и режисура Гергана Димитрова, Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“
„Дисни трилър“ от Филип Ридли, реж. Стайко Мурджев, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив
„Парижката Света Богородица“ от Виктор Юго, реж. Лилия Абаджиева, Театър „София“

Авторска музика или оригинално музикално оформление:

Милчо Левиев за „Веселите уиндзорки“ от Уилям Шекспир, реж. Ръсел Болъм, Народен театър „Иван Вазов“
Георги Георгиев (Остава, Homeovox) за „Напразни усилия на любовта“ от Уилям Шекспир, реж. Крис Шарков, Театър „София“
Петър Дундаков за „Талантливият мистър Рипли“ от Филис Наги, реж. Стайко Мурджев, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ и „Дисни трилър“ от Филип Ридли, реж. Стайко Мурджев, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография:

Венелин Шурелов и Елица Георгиева за „Напразни усилия на любовта“ от Уилям Шекспир, реж. Крис Шарков, Театър „София“ и „Канкун“ от Жорди Галсеран, реж. Стилиян Петров, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“
Мира Каланова за „Ревизор“ от Николай В. Гогол, реж. Пламен Марков, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“
Петър Митев за „Дисни трилър“ от Филип Ридли, реж. Стайко Мурджев, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив

Дебют:

Гергана Змийчарова за Жулиета в „Ромео и Жулиета“ от Уилям Шекспир, реж. Петринел Гочев, Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово
Красимир Василев за Асенчо във „Възвишение“ по романа на Милен Русков, реж. Иван Добчев, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив
Тея Сугарева за режисурата на „Робин“ от Анна Топалджикова, Камерен театър „Възраждане“
Явор Веселинов за режисурата на „Малки ритуали за сбогуване“ от Оля Стоянова, Драматичен театър „Никола Й. Вапцаров“ – Благоевград

Второстепенна женска роля:

Александра Василева за Магазинерката в „Очите на другите“ от Иван Димитров, реж. Марий Росен, Народен театър „Иван Вазов“
Ина Добрева за Елена в „Презрението“ по филма на Жан-Люк Годар и романа на Алберто Моравия, реж. Крис Шарков, Театрална работилница „Сфумато“ и “Exodus Art”
Надежда Петкова за Дойката в „Ромео и Жулиета“ от Уилям Шекспир, реж. Петринел Гочев, Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово

Второстепенна мъжка роля:

Александър Кадиев за Клеант в „Скъперникът“ от Жан Батист Молиер, реж. Лилия Абаджиева, Малък градски театър „Зад канала“
Атанас Атанасов за Труман в „Хората от ОЗ“ от Яна Борисова, реж. Галин Стоев, Театър 199 „Валентин Стойчев“
Малин Кръстев за Тим в „Часът на вълците“ по Ингмар Бергман, реж. Десислава Шпатова, Младежки театър „Николай Бинев“

Водеща женска роля:

Дария Симеонова за Камий в „Презрението“ по филма на Жан-Люк Годар и романа на Алберто Моравия, реж. Крис Шарков, Театрална работилница „Сфумато“ и “Exodus Art”
Жорета Николова за Нанси в „Морски пейзаж“ от Едуард Олби, реж. Петър Денчев, Народен театър „Иван Вазов“
Лилия Маравиля за Г-жа Министершата в „Госпожа министершата“ от Бранислав Нушич, реж. Недялко Делчев,Театър „София“

Водеща мъжка роля:

Владимир Пенев за Арпагон в „Скъперникът“ от Жан Батист Молиер, реж. Лилия Абаджиева, Малък градски театър „Зад канала“
Иван Бърнев за Г-н Форт във „Веселите уиндзорки“ от Уилям Шекспир, реж. Ръсел Болъм, Народен театър „Иван Вазов“ и Херкулес в „Херкулес и Авгиевите обори“ от Фридрих Дюренмат, реж. Ивайло Христов, Народен театър „Иван Вазов“
Стоян Радев за Градоначалника в „Ревизор“ от Николай В. Гогол, реж. Пламен Марков, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“

Режисура:

Иван Добчев за „Възвишение“ по романа на Милен Русков, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив
Крис Шарков за „Презрението“ по филма на Жан-Люк Годар и романа на Алберто Моравия, Театрална работилница „Сфумато“ и “Exodus Art”
Лилия Абаджиева за „Скъперникът“ от Жан Батист Молиер, Малък градски театър „Зад канала“

„Икар“ за чест и достойнство: Михаил Хаджиилийков

„Икар“ за творчески принос: Стефан Мавродиев

Носителите на „Икар 2014“ ще бъдат обявени на Международния ден на театъра 27 март.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg