МАРИЯ ЖОАО ПИРЕШ И НАЙДЕН ТОДОРОВ

„Мет“ връща в афиша си „Евгений Онегин“ на Чайковски

Датата на оперния спектакъл съвпадна с деня, в който Путин се оплака, че руската култура е цензурирана на Запад

Американското сопрано Айлин Перес и руският баритон Игор Головатенко в сцена от „Евгений Онегин“. Снимка: metopera.org - „Мет“ връща в афиша си „Евгений Онегин“ на Чайковски

Американското сопрано Айлин Перес и руският баритон Игор Головатенко в сцена от „Евгений Онегин“. Снимка: metopera.org

„Метрополитън опера“ върна на сцена „Евгений Онегин“ на Чайковски със състав от руски, украински, американски, полски и др. творци. Решението на операта да възстанови спектакъла на Дебора Уорнър от 2013 г. бе разгледано от мнозина като отговор на твърдението на руския президент Владимир Путин, че руската култура е подложена на цензура и е жертва на кенсъл културата след инвазията в Украйна.

„Имената на Чайковски, Шостакович и Рахманинов слизат от афишите“, заяви Путин на 25 март на среща с лауреати на награда за изкуство и култура.

Датата на изказването му съвпадна с вечерта, в която „Мет“ избраха да възродят „Евгений Онегин“ на сцената си и с концерт на Нюйоркската филхармония, посветен на Шостакович. Само през тази седмица оркестърът е планирал три концерта с музика на руски композитори, сред които Рахманинов, Прокофиев и Римски-Корсаков, отбелязва „Ню Йорк Таймс“.

„Евгений Онегин“ е едно от заглавията на „Мет“, които се свързват с имената на Нетребко и Валерий Гергиев. В минали представления руското сопрано бе в главната роля на Татяна, а Гергиев излизаше на диригентския пулт. Нетребко все още е в обтегнати взаимоотношения с нюйоркския оперен театър, макар и с последното си изявление да се разграничи от президента Путин. Още в първите дни след руската инвазия в Украйна певицата се обяви против войната, но отказвайки да назове главния виновник за нея. Тя сама оттегли участията си в „Мет“, но от оперния театър заявиха, че „пътищата им се разделят“ с всички творци, заявявали в миналото подкрепата си за Путин. Сред първите пострадали от тази нова политика бяха тъкмо Нетребко и диригентът Валерий Гергиев.

Вижте още: АННА НЕТРЕБКО СЕ ДИСТАНЦИРА ОТ ПУТИН

Дори преди десетина година, когато „Евгений Онегин“ отново бе в репертоара на „Мет“, двамата посрещаха критики за близостта си с руската власт, отбелязва „Ню Йорк Таймс“. Днес шансовете им да се завърнат на престижната сцена са минимални, прогнозират от изданието.

Във възобновената постановка ролята на Татяна е за Айлин Перес, а диригент е Джеймс Гафиган.

„Когато човек се сети за Нетребко и Гергиев по време на днешния „Онегин“, то е с чувства на гняв, тъга и разочарование – продължава „Ню Йорк Таймс“. – Двамата предизвикват много спомени – за трескавия интензитет, с който Гергиев ръководи оркестъра, и за щедрите тоналност и присъствие на Нетребко. Но и за двамата това не бе връх в кариерата им. Сопраното Айлин Перес, която дебютира в образа на Татяна, оставя по-трайно впечатление от предшественичката си.“

„Евгений Онегин“ ще се играе на сцената на „Мет“ до 14 април.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах