Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Момчето, което пее заради себе си на света

Хосе Карерас се прощава с българската публика на 3 декември

От всички диригенти, с които е работил Хосе Карерас, той има особена връзка с Херберт фон Караян.  - Момчето, което пее заради себе си на света

От всички диригенти, с които е работил Хосе Карерас, той има особена връзка с Херберт фон Караян.

През 1953 г., в един салон за красота в Испания клиентките са възхитени от изключителния певчески талант на 7-годишния син на собственичката. Това момче ще израсне със силно ограничени граждански свободи по време на режима на Франко, ще арестуват негови приятели и ще трябва да крие истинското си име. Ще учи по принуда на родителите си химия в университет, но през цялото време ще пее за удоволствие – за себе си и за хората, които го харесват. Това е Хосе Карерас – един от Тримата тенори, покорили света на операта, идва в София за прощален концерт пред българската публика на 3 декември в НДК.

Родолфо от „Бохеми“, Каравадоси от „Тоска“, Херцогът на Мантуа в „Риголето“, Алфредо от „Травиата“… Карерас още на 28 години вече е бил водещият тенор в цели 24 различни опери в Европа и Северна Америка, вдигал е на крака най-претенциозните публики – в „Метрополитън Опера“, „Ла Скала“, „Ройъл Опера Хаус“, „Болшой театър“.

През 70-те и 80-те години са му партнирали почти всички големи сопрано и мецосопрано гласове от това време – Монсерат Кабайе, Биргит Нилсон, Рената Ското, Тереза Стратас, Фредерика фон Щаде…

А от всички диригенти, с които е работил, има особена връзка с Херберт фон Караян. Именно под негово ръководство Карерас запява и лирико-спинтови роли, включително „Аида“, „Дон Карлос“ и „Кармен“ – за които някои критици твърдят, че трябва доста по-плътен глас от този, който Хосе притежава. Но той се справя повече от блестящо.

През 90-те години Хосе Карерас се променя – силно разредява участията си в оперни спектакли и ги заменя с концерти и рецитали. Тогава започва и епопеята му с Лучано Павароти и Пласидо Доминго. Тримата тенори покоряват сцена след сцена с концертите си и пленяват все повече и повече неизкушени дотогава от операта зрители.

С напредването на възрастта си, вече през новия век, Карерас се отдава все повече и на по-лесни за слушане песни, лек класически жанр, дори неаполитанска музика. Прави грандиозни концерти с изпълнители далеч от света на класическата музика като Даяна Рос, Чарлс Азнавур, Сара Брайтман, Деби Хари…

Лиричният тенор на ранния Карерас обаче и досега остава като един от най-атрактивните гласове на съвременната опера. Според някои критици опитът му с по-плътните спинто роли е добавил напрежение в гласа му и той е загубил част от цвета си. Дори и така да, Карерас прави някои от най-забележителните изобщо Андре Шение, Дон Хосе в „Кармен“, Дон Карлос и Алваро в „Силата на съдбата“.

Кого ще видим в зала 1 на НДК? Разкъсания от смъртта на Виолета Алфредо, жадния за слава млад воин Радамес, позагубилия блясъка си сред веселите трели на Неапол остарял Карерас или просто онова 7-годишно момче, което пее заради себе си и заради блясъка в очите на зрителите?

Навярно по нещо от всекиго – но със сигурност за последен път.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах