Софийска филхармония МЕГАБОРД

Момичето „с перлената обеца“ не носи перла

Спорове около емблематичната картина на Вермеер по повод голямата ретроспективна изложба в „Райксмузеум“, Амстердам

„Момичето с перлената обеца“ e може би най-прочутото произведение в колекцията на „Маурицхойс“ в Хага. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Момичето „с перлената обеца“ не носи перла

„Момичето с перлената обеца“ e може би най-прочутото произведение в колекцията на „Маурицхойс“ в Хага. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Моделът на Йоханес Вермеер за „Момичето с перлената обеца“ по-вероятно носи на ухото си бижу от венецианско стъкло вместо истинска перла, пише „Арт Нюзпейпър“. Картината, превърната от попкултурата в най-разпознаваемото произведение на нидерландския художник, е част от голямата ретроспективна изложба „Вермеер“, открита в амстердамския „Райксмузеум“.

Перла с подобни размери като изобразените би била „астрономически скъпа“, аргументира се в каталога Питер Рьолфс, един от кураторите на експозицията. Перлите през XVII век са били внасяни предимно от района между Индия и днешна Шри Ланка. Има данни, че през 1632 г. нидерландски ювелир купил голяма перла в Лондон за неназована принцеса, като жестът му струвал 500 британски лири (днес тази сума би се равнявала на 100 хил. британски лири). Освен това, подозира Рьолфс, перлата за принцесата най-вероятно е била с по-малки размери от тази, изобразена от Вермеер.

„В картината на Вермеер наблюдаваме имитация, стъклена перла – изделия, които по това време са се продавали предимно от венецианските майстори на стъкло“, казва кураторът.

В каталога освен това се представя теорията, че модел на Вермеер е неговата дъщеря Мария, родена около 1655 г. В годината на създаването на картината тя е била само на 10, съдейки по данни от „Маурицхойс“ в Хага – собственици на „Момичето с перлената обеца“, които датират произведението от 1665 г.

Познатото ни заглавие на картината всъщност става известно сравнително скоро – в средата на 90-те години, когато куратори от „Маурицхойс“ представят произведението в Националната художествена галерия във Вашингтон, САЩ, с новото име. Преди това работата е била позната на специалистите като „Момичето с тюрбана“, отбелязва „Арт Нюзпейпър“. Но категоричното налагане на „Перлената обеца“ идва с книгата „Момичето с перлената обеца“ на Трейси Шевалие от 1999 г. и последвалия едноименен филм от 2003 г. с участието на Колин Фърт като Вермеер и Скарлет Йохансон като неговия модел.

На въпрос какъв е материалът на обецата, директорката на „Маурицхойс“ Мартин Гослинк, отговоря така:

„Не е нито перла, нито стъкло, просто боя“.

Ретроспективната изложба на Вермеер ще остане в „Райксмузеум“ до 4 юни, но заради популярността си „Момичето с перлената обеца“ ще се завърне в „Маурицхойс“ още в началото на април, навреме за туристическия сезон.

Документи Живопис след фотографията в България през 70-те и 80-те години на 20-ти век 2 март – 4 юни 2023

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах