Инициатива „Музеи без мъже“ насочва посетителите на водещи световни галерии към жените автори в колекциите на институциите. За целта Националната галерия на Австралия в Канбера предлага аудиогид, в който се изтъкват само произведенията на австралийските художнички. Същата услуга е била поръчана от „Тейт“ в Лондон и „Мет“ в Ню Йорк, твърди създателката им, арт историчката и кураторка от Лондон Кейти Хесъл.
Каузата на Хесъл е да се пребори с половото неравенство в постоянните колекции на водещите институции по света. Тя се опира на мотото „Трябва ли жените да са голи, за да влязат в „Мет“? – въпрос, отправен още през 1898 г. от арт колектива активистки „Guerrilla Girls“ във връзка с шокираща статистика. Данните от тогава сочат, че по-малко от 5% от авторите в сектор модерно изкуство на „Мет“ са жени. За сметка на това 85% от голите картини изобразяват жени. Подобна статистика е проведена и през 2012 г., без драстична промяна в резултатите – по-малко от 4% от творците са жени, а за голите картини позират 76% жени.
Съвремието ни е малко по-благосклонно към жените творци, но все пак абсурдите продължават, твърди Хесъл и дава за пример самостоятелната изложба на Марина Абрамович в Кралската академия в Лондон. Събитието влезе в новинарския поток с уточнението, че това е първата самостоятелна експозиция на жена в 256-годишната история на институцията.
Аудиогидовете на Хесъл са достъпни онлайн безплатно. В инициативата са се включили Музеят за изящни изкуства в Сан Франциско, „Хиршхорн“ във Вашингтон, който е част от „Смитсониън“ и други по-малки институции. В „Мет“ например кураторката насочва вниманието към Роза Боньор и нейната колосална картина „Конски пазар“ (1852-1855 г.). Широка пет метра, творбата е експонирана стратегически в зала, в която е заобиколена от платна с голи женски фигури, рисувани от мъже. Във времето, в което е създадена, това е най-голямата картина с животинска тематика – жанр, който е много популярен сред художничките, заради ограниченията да творят от натура. При представянето на произведението си Боньор трябвало да изиска специално разрешение от френските власти да носи панталони на събитието, защото не искала да бъде разкрита като жена, разказва Хесъл.
Първите аудиогидове по темата „Музеи без мъже“ излизат още през март 2024, по случай Международния ден на жените, но постепенно инициативата привлича още институции.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение