Lora&Sion Paganini Baner

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Музей, проектиран от Ренцо Пиано, само на 500 км от София (снимки)

„Истанбул Модерн” носи духа на Центъра Помпиду, смятат критиците

6-метровата творба „Бегачът” на Тони Краг, един от най-оригиналните и новаторски творци в съвременната скулптура, е разположена непосредствено пред входа на сградата. Снимка: „Истанбул Модерн” - Музей, проектиран от Ренцо Пиано, само на 500 км от София (снимки)

6-метровата творба „Бегачът” на Тони Краг, един от най-оригиналните и новаторски творци в съвременната скулптура, е разположена непосредствено пред входа на сградата. Снимка: „Истанбул Модерн”

Още един град се сдоби с Музей за съвременно изкуство, проектиран и построен от архитекта Ренцо Пиано, създател на прословутия Център Помпиду в Париж. Този път музеят е съвсем близо до нас – в Истанбул. Изданието „Арт Нюзпейпър” разказва за това как изглежда и какво показва музеят на брега на Босфора.

Сега, когато Център Помпиду затваря врати за пет години заради капитална реконструкция, духът му сякаш се е преселил в новото здание, сътворено от 85-годишния Ренцо Пиано и открито на 20 юни 2023 г.

Всъщност като институция „Истанбул Модерн” съществува от 2004 г., основан от частния Истанбулски фонд за култура и изкуство, създаден още през 1973 г. от 17 бизнесмени и ентусиасти. Този фонд организира множество фестивали за изкуство, отговаря за турския павилион на Венецианското биенале и провежда Истанбулското арт-биенале.

В Истанбул от 2010 г. има още един частен музей за съвременно изкуство – „Артер”. През 2018 г. и той се сдоби с ново ефектно здание с площ 18 хил. кв. м., построено от също толкова известен чуждестранен архитект – британеца Николас Гримшоу.

„Истанбул Модерн” доскоро беше разположен на същото място, където е и новата сграда – в зданията на бившите митнически складове в залива до Галата, под известната генуезка кула от ХІV век, един от символите на Истанбул. Скоро се оказало, че старите помещения не са достатъчни за бързо развиваща се турска арт сцена. Тогава фондът поканил Ренцо Пиано.

Снимка: „Истанбул Модерн”

Първата му работа била да оцени потенциала на мястото. То е пристанище, затова сградата трябва да наподобява кораб – не буквално, но по дух. По откритите тераси на музея и във вестибюлите му има толкова много стъкло, че се ражда натрапчивата илюзия, че сте на палубата на морски лайнер, същия като тези, които се виждат в съседното пристанище на Галата.

От другата страна на музея е гигантският площад на историческия район Топхане с джамията, построена от Мимар Синан. За разлика от Париж обаче, площадът около музея е ограден с ниска ограда и се влиза само при строги мерки за безопасност.

В пространството пред сградата има скулптури и арт обекти на съвременни художници. Но дори и те са зад стъклени прегради и могат да се разглеждат само срещу билет.

6-метровата творба „Бегачът” на Тони Краг, един от най-оригиналните и новаторски творци в съвременната скулптура, е разположена непосредствено пред входа на сградата. Скулптурата, която „показва вътрешния живот под твърда повърхност и прави енергията и движението осезаеми”, е заета дългосрочно от художника на турския Музей за съвременно изкуство.

Музеят е разположен на площ от 10,5 хил. кв. м. На първата му, най-ниска палуба, са касите, библиотеката, сувенирен магазин, детско пространство, студиа и кафене. На втората – зали за временни изложби и ресторант. Стъкленото помещение на ресторанта е изнесено навън от тялото на сградата и прилича на спасителна лодка, привързана към борда.

Снимка: „Истанбул Модерн”

Третият етаж е за основната експозиция, а на четвъртата, най-високата палуба на музейния „кораб”, се намира огромен басейн. Неговата задача обаче не е да предлага прохлада в горещите дни, а да служи за огледало, удвояващо пейзажа.

Идеята за прозрачност се поддържа от голямото вътрешно стълбище, което свързва етажите със стъпала, сякаш пърхащи във въздуха. Прикрепящите ги детайли приличат на корабни въжета.

Музеят бе открит на 20 юни с експозицията „Плаващи острови”, която представя 280 творби на 110 художници от колекцията на „Истанбул Модерн”. Първата ѝ част е посветена на турското изкуство от 1945 г. до началото на ХХІ век и е подредена хронологично – от абстрактната живопис до видеоарта. Разположена в десет големи зали, тя показва както своеобразието на турската арт-сцена, така и връзката ѝ със световните течения в изкуството.
Втората част е съсредоточена върху изкуството от наши дни, започвайки от 2000 г. Тя доста по-декларативно показва паралелите между турските и световните арт процеси. В нея са включени и работи на световни художници като Гилбърт и Джордж, Микеланджело Пистолето, Лор Пруво и др.

Снимка: „Истанбул Модерн”

Особено внимание заслужава изложбата „Винаги тук”, в която са представени творбите на 11 жени. Музеят ги е получил от Фонда за жени художници, създаден през 2016 г. за подкрепа на женското изкуство в Турция.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg