Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Музей в САЩ кани охранителите си за куратори

Аргументите им са много различни от интелектуални подход на професионалистите

Охранителите на музеите са хората, които прекарват най-дълго време в съзерцаване на изкуството. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Музей в САЩ кани охранителите си за куратори

Охранителите на музеите са хората, които прекарват най-дълго време в съзерцаване на изкуството. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Музейни охранители – хората, които прекарват може би най-дълго време, гледайки изкуство, са поканени за гост куратори в Балтиморския музей на изкуството. Изложбата „Guarding the Art“ (Охрана на изкуството) ще бъде показана пред публика през март 2022 г. и ще представи колекцията през погледа на 17 охранители, заети в институцията, пише „Арт Нюзпейпър“.

Идеята на начинанието е в залите да бъдат представени „различни перспективи от музейната йерархия“, коментират Лоуъри Стоукс Симс, куратор и арт историк, един от инициаторите на проекта.

„Охранителите пазят изкуството, взаимодействат с публиката и виждат реакции от посетителите, до които останалите музейни служители нямат достъп от офисите си – коментира Стоутк Симс. – Останах зашеметен от изключителния ни персонал, от убедителните аргументи, които всеки от тях изведе в подкрепа на селекцията си, която се оказа много различна от интелектуалния подход, който един професионален куратор би предприел.“

Рикардо Кастро например избира поредица от скулптури от т. нар. предколумбийски период – творби на местните жители от Карибите, Северна, Централна и Южна Америка до края на XV и началото на XVI век – „като начин да интегрирам част от пуерторико-американската култура в изложбата“. Дерек Мангъс залага на картина от местния самоук художник Томас Ръкъл – „поглед към стария Балтимор от човек, за когото повечето хора дори не са чували“. Освен това картината на Ръкъл изобразява квартала, в който охранителят живее. Келън Джонсън, който има опит в класическото пеене и пърформанс изкуствата, предлага „Натюрморт с голяма раковина“ (1939) на Макс Бекман.

„Това е портрет на втората му съпруга Матилда, която е била цигуларка и се е отказала от кариерата си, за да подкрепи Бекман и неговите художествени стремежи – коментира Джонсън. – Първата му съпруга е била оперна певица и имам усещането, че тази картина отразява моето собствено пътуване като оперен певец.“

Те и останалите пазители от музея в момента работят с професионални музейни куратори за изготвянето на каталог и уточняването на дизайна на изложбата. Събитието ще бъде придружено от няколко обществено ангажирани програми.

„Впечатлен съм от усърдието, отдадеността и времето, което те влагат в този проект – коментира Стоукс Симс. – За публиката ще бъде интересно да види, че може да има многообразие в кураторските гласове на големите институции.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg