Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

На изток от Алпите, на централния площад в Русе

Юлски музикални дни с европейски и родни музикални авторитети в крайдунавския град

Концертът на Швейцарския младежки симфоничен оркестър JSO Bern на централния площад в Русе. Снимка: Allegra Festival & Academy - На изток от Алпите, на централния площад в Русе

Концертът на Швейцарския младежки симфоничен оркестър JSO Bern на централния площад в Русе. Снимка: Allegra Festival & Academy

Русенската музикална публика е доста разглезена – тя трудно може да бъде смаяна със събитие, което да остане тема на разговор за дълго време. Това е така, вероятно защото традициите, заложени тук още преди век и половина, когато австрийски и немски капелмайстори са създавали едни от първите български оркестри, се оказват изключително витални. Те водят до създаването на Филхармонията (тази година се навършват 70 години), на операта, и на един от най-дълголетните в жанра български музикални фестивали – „Мартенски музикални дни”.

И днес освен „Мартенските”, както русенските музикални хора гальовно наричат двете седмици през март, събиращи в дунавския град звездни имена от световните сцени и концертни подиуми, в града има немалко вечери с музика. На фона на това ето че напоследък се очерта едно ново събитие, което заявява сериозното си намерение да се превърне в летния музикален притегателен център в Русе. Международната музикална академия „Алегра”, първото издание на която преди пет години немалко почитатели и ценители възприеха като един хубав амбициозен замах на музикант, възпитаник на русенското Музикално училище, през това лято не остави място за съмнение – музикалните везни имат по две блюда и в Русе едното пълни залите през март, а другото – през юли (от 12-и до 27-и).

За петте години създателят и артистичен директор на „Алегра“ Петър Найденов, соло контрабасист на Симфоничния оркестър в швейцарския град Люцерн, прибави към първите три майсторски класа и техните концерти много нови елементи, които съставиха тазгодишната щедра и разнообразна програма. Така той аргументира по безусловен начин новото в названието на събитието – Музикален фестивал и академия „Алегра”.

Тази година всичко започна не в залите на Русе, а… на централния площад! Тъкмо там бяха поставени пултовете на Швейцарския младежки симфоничен оркестър JSO Bern, които под диригентството на Дружелюб Янакиев поднесоха на публиката колоритна програма със солисти Теодосий Спасов, пианиста Ивайло Ковачев и перкусиониста Борис Динев. Програмата, преминала под мотото „На изток от Алпите”, включваше „Унгарски танци” от Бела Барток, Румънска рапсодия номер 1 от Джордже Енеску, емблематичните „Ръченица” и „Пайдушко хоро” на Петко Стайнов, както и авторски композиции на Теодосий Спасов.

Стотици русенци и гости на града изпитаха емоцията от изпълнението на Швейцарския младежки симфоничен оркестър JSO Bern. Снимка: Allegra Festival & Academy

Този концерт даде началото на юлските музикални седмици в Русе. Академия „Алегра“ включваше тази година осем майсторски класа – по цигулка, виола, виолончело, камерна музика, пиано и клавирни дуа, тромпет и китара, в които взеха участие близо 80 млади таланти от 20 държави. За преподаватели бяха поканени музиканти, имената на които привличат вниманието на публиката в Европа и света. Двата цигулкови класа бяха водени от немския професор Себастиан Хаман и от концертмайстора на операта в Цюрих Шаоминг Уанг, виолистите работиха с проф. Шаову Уанг, челистите – със соло челиста на Виенската опера проф. Петер Шомодари, уроците по тромпет бяха поверени на проф. Вим Ван Хаселт, по класическа китара – на проф. Андреас фон Вангенхайм, а класовете по пиано и клавирни дуа бяха водени от известното българско клавирно дуо Аглика Генова и Любен Димитров.

Сами по себе си тези имена вероятно биха били достатъчен магнит, за да привлекат публика на концертите на майсторските класове, но максималистът Петър Найденов не се ограничи с това. Още в първите години на „Алегра” той заяви желанието си успоредно с програмата на академията, да предложи на русенци и на гостите на града една изискана концертна програма и тази година концертите бяха общо 16, като всички от тях бяха заредени с артистични провокации и изненади. Съпоставката с началото на „Алегра” преди пет години е красноречива и изчерпателна: пет концерта през 2014 и 16 през 2018!

След концерта-хепънинг на младите швейцарци и българските солисти на площада последва още една изява на Теодосий Спасов и пианиста Ивайло Ковачев, този път като джаз дуо. Препълнената зала показа недвусмислено, че инстинктът на артистичния директор не го е подвел в идеята му да приобщи джаза в рамките на фестивала.

Концертът на кавалджията Теодосий Спасов и пианиста Ивайло Ковачев. Снимка: Allegra Festival & Academy

Истинско запомнящо се преживяване за публиката бе и камерният концерт на цигуларката от Виенска филхармония Екатерина Фролова и пианиста Веселин Станев. Програмата включваше Соната за пиано и цигулка до минор oп. 30 Nr. 2 от Лудвиг ван Бетовен и пиеси от Фриц Крайслер. Спойката между двамата изпълнители беше завладяваща и предизвика буря от аплодисменти.

Следващата музикална вечер бе премиерна за фестивалния оркестър „Алегра“.

„Фестивалният оркестър беше дългогодишна моя мечта и едно от най-големите предизвикателства, с които съм се борил – обясни Петър Найденов, като посочи, че става дума както за организацията, така и за финансирането на проект, съставен само от „неизвестни” компоненти. – За участие в оркестъра след селекция бяха поканени най-добрите кандидати за академията, които получиха стипендии за участието си в майсторските класове, продължи той.“

Лично за мен Фестивалният оркестър беше еманацията на „Алегра 2018“, каза директорът на фестивала, видимо развълнуван и удовлетворен от това, че тази артистична провокация бе един несъмнен успех. Той не скри амбицията си да търси лостовете, които да му позволят да превърне камерната формация в пълнокръвен оркестър.

„Вълнуващо е, когато се ражда един нов оркестър, а за мен вълнението е двойно, тъй като се чувствам като негов акушер“, сподели диригентът на оркестъра Дружелюб Янакиев.

Диригентът Дружелюб Янакиев начело на Швейцарския младежки симфоничен оркестър JSO Bern. Снимка: Allegra Festival & Academy

Различният начин на мислене и различните изпълнителски нагласи постепенно зазвучават в хармония, каза маестрото, като отбеляза колко бързо младите изпълнители, всеки от които сам по себе си е открояваща се индивидуалност, усвояват правилата на оркестровото свирене.

Програмата, включваща произведения от Бритън, Офенбах, Пиацола и Барток, бе подбрана с арт амбиция и без специален реверанс към факта, че подобни сложни произведения могат да затруднят изпълнителите, които свирят заедно за първи път едва от няколко дни, а за солисти бяха поканени соло челистът на Виенска филхармония проф. Петер Шомодари и концертмайстора на Опера Цюрих- Шаоминг Уанг.

Поредната идея на организаторите беше Денят на тромпета.

„С това искаме да провокираме младите хора да обърнат поглед към възможността да изучават този чудесен инструмент в Училището по изкуствата „Проф. Веселин Стоянов”, обясни Петър Найденов.

Така бившият възпитаник на училището подкрепи младия си колега в работата му за изграждане на нов клас по тромпет. Концертът започна пред Доходното здание, където ученици от майсторския клас на проф. Вим Ван Хаселт влязоха в ролите на херолди и така обявиха началото на своята концертна програма, продължила в зала „Европа”. Там те заедно с проф. Хаселт изпълниха произведения на Бенджамин Бритън, Габриел Парес, Флориан Магнус Майер, Морис Равел, Василий Бранд и за финал прозвуча „Рапсодия в синьо” на Гершуин.

Концертът на ученици от майсторския клас на проф. Вим Ван Хаселт пред Доходното здание. Снимка: Allegra Festival & Academy

Изискана програма бе подготвил и китаристът проф. Андреас фон Вангенхайм. Той бе включил в нея творби на Бах, Хайдн, Алан Томас, Матиас Дюплеси, Енио Мориконе, както и свои собствени композиции.

„Радвам се, че „Алегра” мотивира толкова много музиканти да дойдат в Русе за участие в академията и концертната програма. От друга страна многобройната публика също е мотивация за бъдещата ми работа“, каза след края на събитието Петър Найденов.

Той е признателен за подкрепата на Община Русе, фондация „Америка за България”, Министерството на културата, Societe Generale Експресбанк, без чиято подкрепа не би било възможно провеждането на академията и фестивала. Убеден е, че „Алегра” недвусмислено се доказва като пространство за сътрудничество, за натрупване на опит, за арт провокации, за събития, за идеи и за приятелства. Музикантът се надява, че родният му град ще оцени възможността в по принцип горещия и скромен на събития юли да се радва на изкуство от висока проба и запомнящи се преживявания, които „Алегра” предлага. „Фестивалът и академията без съмнение допринасят за облика на Русе като културна и туристическа дестинация. Надявам се и в бъдеще това, което правим, да бъде оценено и подкрепено по достоен начин от местната управа и от партньорите ни”, продължава артистичният директор.

Той се радва, че друга негова амбиция също е срещнала разбиране и отклик –тази година фестивалът излезе за първи път извън рамките на Русе и изнесе концерти в градовете Силистра и Разград.

„Това „премиерно” сътрудничество с двата града показва желанието ни да се утвърдим като регионален фестивал. Впечатляващ беше ентусиазмът, с който бяхме посрещнати от хората и в двата града – и властите, и публиката се радваха на концертите“, обясни Найденов. И заключава: „Смятам, че „Алегра” вече пета година се доказва по един блестящ начин като успешен проект, свързан с музиката и културния туризъм, като в същото време показва силен социален ангажимент към българските участници,подпомагайки ги със стипендии за участието им във форума. Вярвам, че имаме бъдеще!”.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg