Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

На Леонардо ли е „Спасителят на света“? Държавна тайна

Документален филм разследва фактите около авторството на най-скъпата картина в историята и обяснява защо не бе изложена в Лувъра

През 2017 г. „Кристис“ продаде „Спасителят на света“ като произведение на Леондардо да Винчи, но в последно време съмненията в авторството се задълбочават. Снимка: ЕПА/БГНЕС - На Леонардо ли е „Спасителят на света“? Държавна тайна

През 2017 г. „Кристис“ продаде „Спасителят на света“ като произведение на Леондардо да Винчи, но в последно време съмненията в авторството се задълбочават. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Нов френски документален филм дава нови аргументи за съмненията Леонардо ли е авторът на „Спасителят на света“, поставяйки въпроса защо картината не бе част от голямата изложба през 2019 г. в Лувъра по повод 500-годишнината от смъртта на художника.

„Спасителят за продан“ на режисьора Антоан Виткин ще бъде показан на 13 април по френския канал „Франс 5“, но редакцията на специализираното издание „Арт Нюзпейпър“ е получила екслузивен предпремиерен достъп до продукцията и описва някои моменти от съдържанието. Според високопоставен служител от президентството, пожелал анонимност и наречен „Жак“ във филма, детайлни проучвания, проведени далеч от публичното внимание, са доказали, че Леонардо „само е допринесъл“ за създаването на картината, но авторството му не може да бъде потвърдено със сигурност.

Собственик на картината в момента е принц Мохамед бин Салман от Саудитска Арабия, който я купи през 2017 г. за 450 млн. долара на търг на „Кристис“. Тогава произведението се продаде с автор Леонардо да Винчи.

В документалния филм е цитирано и високопоставено лице от Министерство на културата, наречено „Пиер“. Въпросният „Пиер“ твърди, че през април 2018 г. представители на Франция се срещнали със саудитците, за да преговарят с тях картината да пътува за Париж като заемка за Лувъра. Тогава Бин Салман се съгласява произведението да бъде изложено в музея в знак на отварянето на страната му към културата и със заявката за модерна държава.

Т. нар. Жак (източникът от президентството) разказва, че картината пристига в Париж през юни 2019 г., изпратена от Ню Йорк, където се е съхранявала след продажбата в „Кристис“. След това остава в Лувъра три месеца – период, в който е подложена на подробни експертизи, като подготовка да се превърне в звездата на изложбата на Леонардо (открита на 21 октомври 2019 г.). Но в последната минута, докато публиката и журналистите тръпнат в очакване, „Спасителят“ не се появява.

„Картината бе изследвана с всякаква апаратура и сканирана отвсякъде – разказва „Жак“ пред „Арт Нюзпейпър“. – Венсан Дельовин, главен куратор на отдела за картини на Лувъра, покани многобройни международни специалисти и в края на изследването стана ясно: научните доказателства сочат, че Леонардо да Винчи само е допринесъл за картината. Без никакво съмнение. Съобщихме го на саудитците.“

Крис Декрон, президент на Асоциацията на френските национални музеи от 2019 г., става свидетел на срещата между саудитците и президента на Лувъра Жан-Люк Мартинез. Без да е изненада за никого, пратениците от Саудитска Арабия не реагират позитивно на новината. Тогава принцът ясно поставя условията си – Лувърът трябва да покаже „Спасителят“ точно до „Мона Лиза“, без никакво обяснение и като 100% Леонардо. Срещу това обещава финансиране.

Френският министър на външните работи Жан-Ив льо Дриан и културният министър Франк Ристер лобират за саудитците пред президента Еманюел Макрон, който трябва да вземе решението. Междувременно точно преди откриването на изложбата „Арт Нюзпейпър“ научава, че Лувър е готов с два варианта на каталога към изложбата – единият от тях съдържа „Спасителят на света“, другият – не. В края на септември 2019 г. Макрон решава да откаже на саудитците.

На 21 октомври 2019 г. дългоочакваната изложба е открита, но без „Спасителят“. В каталога ясно си личи, че едно произведение е било изпуснато, от 156-о произведения минава директно на 158-о. Техническият анализ, проведен в Лувъра преди експозицията, остава „държавна тайна“, твърди документалният филм.

„През септември 2019 г. Макрон взе решение да не се поддаде на условията на Мохамед бин Салман – разказва анонимният „Жак“. – Разберете, залогът бе нашата репутация, достойнството на цяла Франция, на Лувъра. В дългосрочен план, ако бяхме направили нещо такова, ние нямаше да получаваме заемки. Трябва да имаме убеждения, които надхвърлят настоящето. От френска страна имаше двама играчи – Ристер, министърът на културата, и Льо Дриан, министър на външните работи. Те се интересуваха от всеки проект, който саудитците ни предложат. Моята позиция, която представих на най-високо ниво, бе, че условията на саудитците са неразумни и че да изложим „Спасителят“ по този начин, ще означава да изперем творба за 450 млн. долара.“

Последната дума във филма е дадена на експерта Мартин Кемп, един от най-сериозните защитници на тезата, че „Спасителят на света“ категорично е на Леонардо. Веднага след реставрацията ѝ картината се появява първо в Националната галерия на Лондон през 2011 г., представена, разбира се, като творба на Да Винчи. Под същото авторство се продава и в „Кристис“. И двата пъти консултант е Кемп.

„Това, което е публикувано в каталога на „Кристис“, е повече от точно, абсолютно съм сигурен – казва той. – Не бих заложил името си, ако не бях уверен, но винаги може да сгрешиш. Ако съм сгрешил – никой не е умрял, но някой е загубил много пари.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС