Най-очакваните изложби на 2021 г.

Предстоят експозиции, посветени на непознатия Нерон, колонилизма, Персия; с произведения на Ботичели, Дюрер, Вермеер, Кусама

Албрех Дюрер, „Христос сред учители“, 1506 г. Репродукция: Музей „Тисен-Борнемиса“ - Най-очакваните изложби на 2021 г.

Албрех Дюрер, „Христос сред учители“, 1506 г. Репродукция: Музей „Тисен-Борнемиса“

Пандемичните ограничения разстроиха работата на културните институции, но жизнеността на културата проличава и в това, че надеждата да се възстанови активният културен живот не умира. Големите галерии и музеи по света планират събития, които да възпламенят отново интереса към изкуството и желание у мнозина да се върнат в залите им. „Арт Нюзпейпър“ събра някои от най-интересните изложби, които се очакват през 2021 година.

„Робство”

Рейксмузеум, Амстердам, 12 февруари – 30 май

Неизвестен художник, „Поробен мъж, работещ на полето“, ок. 1850 г. Репродукция: „Рейксмузеум“

Нидерландският „Рейксмузеум“ ще представи обзор на 250-годишната история на колониализма на четири континента. Изложбата „Робство” ще изследва пътя на транспортиране на човешкия товар през Атлантическия и Индийския океан. Тя ще бъде центрирана около десетина исторически фигури – роби, робовладелци и борци против робството. 140 обекта съставят изложбата – от вериги и работни инструменти, използвани в плантациите, до обекти на изкуството и разкоша, спечелени благодарение на робския труд, като портретите на наследник на захарни заводи и съпругата му, или златното ковчеже на холандската Западноиндийска компания, подарено на крал Вилхелм ІV.

„Епичният Иран”

 Музей „Виктория и Албърт”, Лондон, 13 февруари – 30 август

Епосът „Шахнаме“ на Фердоуси, 1523–1535 г. Снимка: Колекция „Сарикани“

Епична по име и съдържание, изложбата разказва за пет хилядолетия иранска история в 350 експоната. Замислена като монументално събитие, още при предварителната организация изложбата се сблъсква с много препятствия – финансови проблеми, напрежението САЩ – Иран и отлагането ѝ заради коронавирусната пандемия. Десет раздела с имерсивен дизайн пренасят зрителя в град с градски порти, градини, дворец и библиотека. Отправната точка е 3200 г. пр. Хр. Изложбата разказва за древна Персия, за държавата на сасанидите и зороастризма, за разпространението на исляма и каджарите. Последният раздел съдържа произведения от модернистите и съвременните художници на Иран, сред които се открояват Ширин Нешат, Парвиза Танаволи и Монир Фарманфармаян.

Литературата също е сериозно застъпена – един от разделите е посветен на поезията и появата ѝ в манускриптите, а цял раздел е свързан с епическата поема от ХІ век „Шахнаме” на Фирдоуси.

В експозицията ще бъдат показани и наскоро реставрирани гипсови копия на фризове с фигури на воини в естествен ръст, украсявали двореца на цар Дарий преди повече от две хилядолетия.

„Пътешествията на Дюрер. Пътищата на художника от Ренесанса”

Национална галерия, Лондон, 6 март – 13 юни

Музей „Сюрмонда-Лудвиг” – Аахен, 18 юли – 24 октомври

Във времена, когато пътешествията били сложно, опасно и дълго начинание, Албрех Дюрер не се задържал на едно място. На границата между ХV и ХVІ век той пребродил цяла Европа, изучавайки нови идеи и техники, установил връзки с други художници и меценати. Организаторите на изложбата в Лондонската Национална галерия за пръв път анализират ролята на пътуванията на Дюрер в Италия и Нидерландия в контекста на цялостното му творчество. Изложбата ще представи скици, рисувани със сребърен молив – Дюрер е запечатал пейзажи, растения, животни и хора. Дори е написал, че някой е откраднал чантичката на жена му.

Много от творбите ще бъдат показани за пръв път във Великобритания. Един от централните експонати ще бъде картината „Христос сред учители” (1506) от музея „Тисен-Борнемис” в Мадрид. Дюрер е нарисувал тази композиция на Христос, обграден от седем глави, във Венеция, където е работел върху църковен олтар. Подписът отдолу гласи opus quinque dierum – характерна игра на думи за Дюрер. В случая означава, че картината е завършена само за пет дни. След Лондон изложбата, допълнена с нови експонати, ще замине за Аахен, Германия.

„Яйои Кусама, Ретроспекция”

„Мартин-Гропиус-Бау”, Берлин, 19 март — 1 август

Музей на изкуствата, Тел Авив, 2 ноември 2021 – 23 април 2022 г.

Тази пролет в Берлин ще бъде открита първата в Германия ретроспективна изложба на Яйои Кусама. Ще бъдат възстановени шест нейни ключови изложби, състояли се от 1952 до 1983 г. Реконструкциите ще покажат как вече седем десетилетия японската художничка работи с пространството и с разнообразни техники. Редом с абсолютно нова „Безкрайна огледална стая”, създадена специално за този проект, в изложбата ще влязат и по-малко известни ранни творби, включително „Струпване на трупове” от 1950 г. и колажът от фалшиви доларови банкноти „Безименен” от 1962-63 г., напомнящ стила на Анди Уорхол.

Ще бъде представена документацията на разголените пърформанси, включително антивоенния хепънинг от 1968 г. на Бруклинския мост в Ню Йорк.

През есента изложбата ще се пренесе в Тел Авив. Междувременно в галерия „Тейт модърн” в Лондон ще заработи годишната експозиция на две „Безкрайни огледални стаи”, чието откриване миналата година беше отлагано неколкократно заради пандемията.

„Вермеер. За отражението”

Картинна галерия на старите майстори, Дрезден, 19 март – 27 юни

Ян Вермеер, „Младо момиче, четящо писмо до прозореца“, 1657–1659 г. Репродукция: „Рейксмузеум“

Независимо, че на изложбата на Ян Вермеер в галерията на старите майстори ще бъдат представени важни творби от чужди музеи като „Жена в синьо, четяща писмо” от „Рейксмузеум“ и „Млада жена до клавесин” от Националната галерия в Лондон, истинската звезда на експозицията ще бъде картина от градската колекция на Дрезден. При неотдавнашната реставрация и почистване на картината „Младо момиче, четящо писмо до прозореца” бе разкрита „картина в картината”. Скритият Купидон на стената зад момичето бе открит преди известно време чрез рентгенография и дълго се смяташе, че е заличен от самия Вермеер. Последните изследвания обаче показаха, че изображението е замазано много години след смъртта на художника. През 2017 г. започна процес по внимателно сваляне на слоевете, след който бе разкрита разголена фигура, скрита в продължение на 250 години.

Десет платна на Вермеер ще бъдат представени в контекста на повече от 40 произведения на други нидерландски майстори на жанровата живопис.

„Джорджия О’Киф”

Музей „Тисен-Борнемис”, Мадрид, 20 април – 8 август 2021

Център Помпиду, Париж, 8 септември – 6 декември 2021

Фонд Бейелер, Базел, 23 януари – 22 май 2022 г.

Джорджия О’Киф, „Нюйоркска улица с луна“, 1925 г. Репродукция: Колекция „Кармен Тисен-Борнемиса“

За разлика от САЩ, където творчеството на Джорджия О’Киф е изучено подробно, в Европа тя е изследвана сравнително малко. Сега, благодарение на подготвяната ретроспектива, европейските зрители ще могат да научат повече за Джорджия О’Киф, водеща фигура в американския модернизъм. Изложбата ще пътува от Испания през Франция до Швейцария. Във всички градове творчеството на Джорджия О’Киф ще бъде представено в подобен обем за пръв път. Изложбата включва около 80 творби. Сред експонатите са „Нюйоркска улица с луна” (1925), първа от серията градски пейзажи, и „Бяло цвете № 1”, най-скъпата картина на художничка, продадена на аукцион.

„Нерон”

Британски музей, Лондон, 27 май — 24 октомври

Бронзов гладиаторски шлем от Помпей, I в. сл. Хр. Снимка: Британски музей

Бил ли е Нерон маниак и майцеубиец, както твърдят учебниците по история, или това е някаква антична версия на „фалшиви новини”? Този и други въпроси ще бъдат разгледани в изложбата на Британския музей, посветена на знаменития император.

„Поразително е колко много от това, което мислим, че знаем за Нерон, идва от откровено враждебни източници”, изтъква кураторът на изложбата Торстен Опер.

Експозицията проследява историята на живота и управлението на Нерон, анализирайки факторите зад основните събития и това как са били възприемани те впоследствие. Ще бъдат представени повече от 200 експоната – от графити в Помпей до артефакти от опожарения през 64 г. Рим.

„Ботичели”

Музей „Жакмар-Андре”, Париж, 10 септември 2021 – 24 януари 2022

Сандро Ботичели, „Портрет на Джулиано Медичи“, 1478–1480 г. Репродукция: Фондация „Академия Карара“

В парижкия музей „Жакмар-Андре” ще бъде открита голяма ретроспектива на ренесансовия живописец Сандро Ботичели. В нея ще влязат произведения от европейски и американски колекции, включително „Мадоната с младенеца” от Лувъра, „Връщането на Юдит” от музея в Синсинати, „Юдит, излизаща от шатрата на Олоферн” от „Рейксмузеум“ и „Портрет на Джулиано Медичи” от Академията в Карара.

Кураторът на изложбата Пиер Кюри казва, че Ботичели ще бъде представен като дизайнер и лидер на едно от най-големите творчески ателиета във Флоренция, в което, освен картини, са се изработвали дизайни за платове, инкрустации, гравюри и илюстрации за книги. Организаторите се надяват да покажат как художникът е съчетал създаването на живописни платна с производството на серийни артикули и как неговото ателие се е превърнало в лаборатория за идеи и учебен център, характерно за Ренесанса явление.

В изложбата ще влязат и произведения на още видни художници от ХV век като Фра Филипо Липи и Верокио.

Четенето е безопасно за вашето здраве

Има ни заради вас

Скъпи приятели, читатели на „Площад Славейков”,

През трудните месеци на карантината, когато културата беше поставена на пауза, ние преминахме заедно с вас и благодарение на вас, без да спрем и за миг. Успяхме да ви заведем там, където изкуството е живо. Бяхме вашият пътеводител за безплатните изложби, концерти, опера, кино... Разказвахме ви за новото и за древното в света на изкуството, за усилията на творците да оцелеят в кризата. Внимавахме да не допускаме фалшиви новини – родни или чужди.

Благодарение на вашата подкрепа и дарения успяхме да преминем през първите трудни месеци. Помощта ви доказа, че сме ви необходими.

За съжаление, вирусът все още не си е отишъл, културата ще мине през дълъг период на възстановяване. Нашата мисия е да бъдем до нея, да ѝ помагаме, за да се завърне в пълния си блясък пред своята публика. Затова отново се обръщаме към вас, нашите читатели: не спирайте да ни поддържате. Без вас ще оцелеем трудно, културата има нужда от професионални медии, които да я подкрепят и да я свързват с вас, публиката.

Все още се нуждаем от вашата финансова подкрепа. Благодарим ви от сърце за всичко направено досега и за всичко, което ще направите в бъдеще.

Има ни за вас и заради вас.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах