Нови правила за почистване получиха хигиенистите в амстердамския Райксмузеум в контекста на изложбата „Clara and Crawly Creatures“ (Клара и пълзящите създания) – в последните три месеца музеят умишлено е оставен да потъне в паяжини и превърнат в рай за насекомите, които имат интерес към изкуство. Оказва се, че държавният нидерландски музей е подготвял залите си за експозиция, изследваща възприятието на пълзящите гадини в изкуството и науката през вековете, съобщава „Гардиън“. Официалното откриване е на 30 септември.
Идеята е на Томас Сарасено, аржентински творец, който живее и работи в Берлин, обяснява Джулия Кантелберг, асистент куратор в музея. Паяжините започват да се разглеждат като произведения на изкуството – и им се оказва същата чест, която и на „Нощна стража“ на Рембранд например, несъмнено най-популярната творба в колекцията на институцията.
„Сарасено ни предизвика да погледнем по различен начин на паяжините, с които съжителстваме в музея – коментира Кантелберг. – Това означаваше да променим процедурите си и да разширим перспективата си: да не чистим паяжините и създателите им от изложбената зала. Три месеца преди откриването на изложбата чистачите бяха предупредени да не развалят паяжините. Всяка седмица оттогава правя обиколка и паяците наистина започнаха да се появяват – много различен начин да погледна на сградата, която иначе познавам толкова добре.“
Произведенията в изложбата ще покажат как се е променило възприятието на насекомите и може би дори ще вдъхновят някои посетители да променят мнението си за плетящите създания. В средновековието например насекомите, гущерите и паяците са били асоциирани със смъртта и Дявола, но с напредването на медицината през XVI и XVII век отношението към тях се променя. Буболечките вече се разглеждат под микроскоп и много от тях разкриват красотата си, дотогава останала недостъпна за наблюдателя с просто око.
Сред акцентните произведения е рисунка на Албрехт Дюрер от 1505 г. на бръмбар рогач.
„Първоначално посетителите влизат в залата с произведения от средните векове и постепенно се придвижват към началото на съвременната епоха, когато с откриването на микроскопа се отваря нов свят – казва Кантелберг. – Учени и художници са омагьосани от изобретателността на тези малки животинки. Към края на експозицията посетителите влизат в много красива и слабо осветена зала с голямото произведение на Томас Сарасено.“
Работата му представлява скулптура, изобразяваща с коприна паяжина, изплетена от четири вида паяци, добре познати на скулптора от студиото му в Берлин.
„Намирам за все по-трудно да казвам, че скулптурата е моя“, отбелязва Сарасено, намеквайки, че вместо това трябва да бъде признато авторството на паяците.
Самият Сарацено отдавна съжителства в мир с паяците както в студиото, така и в дома си.
Изложбата „Клара и пълзящите създания“ може да бъде разгледана в музея до 15 януари.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение