Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Нашето време с проблемите на идентичността като в Барока

Квадрат 500 представя чешка изложба, вдъхновена от стара карта на Бохемия с форма на роза

Петър Лисачек, „Череп“, човешка кост, стъкло, 2004 г. Снимка: Национална галерия - Нашето време с проблемите на идентичността като в Барока

Петър Лисачек, „Череп“, човешка кост, стъкло, 2004 г. Снимка: Национална галерия

Тридесет и трима утвърдени съвременни художници от чешката съвременна арт сцена подготвят обща изложба в „Квадрат 500“. Експозицията, озаглавена „Bohemiaе Rosa“, носи името на карта на чешките земи от времето на Барока, очертаваща ясно различим силует на роза. С подбраните произведения артистите правят тъкмо това – набелязват тематична карта, а за разчитането ѝ посетителите трябва да имат преди всичко въображение и барокова сетивност. Откриването е на 17 август с вернисаж от 18 до 20 ч.

Представените теми, форми и символи представляват сцени, подобни на сънища, фантастични светове и паралелни реалности. Своите нови усещания и видения за действителност ще споделят с българската публика автори като Адела Янска, Виктор Фрешо, Владимир Хавлик, Габриела Пеняс, Давид Можни, Дан Трантина, Даниел Балабан, Збинек Седлецки, Ивана Щенцлова, Иво Сумец, Иржи Давид, Иржи Петърбок и др.

Иржи Давид, „В капан“, 2018 г. Репродукция: Национална галерия

Чрез разнообразие от изразни средства изложбата експонира някои от характеристиките на съвременното общество – абсурд, гротеска, виртуална реалност, богата смесица от култури и стилове. Представени са картини, скулптури, манипулирани фотографии… Художниците се обединяват около идеята, че епохата от историята, която най-добре отговаря на съвременните тенденции, е Барокът. Той благоприятства „променящия се външен вид“ и за него са характерни проблемите на идентичността, пола и андрогинията.

Збинек Седлецки, „Мързелив художник I“, 2021 г. Репродукция: Национална галерия

Кураторът Томаш Коудела представя експозицията у нас със съучастието на Яна Братанова, Тереза Чапандова и Ян Мелена. Целта им е изложбата се превърне в мост върху основата на надеждата, че „зрителят, чиито познания за Барока са по-скоро теоретични, отколкото формирани чрез непосредствен контакт, ще бъде привлечен от визуалния спектакъл“.

„Най-добрият начин да сме верни на определено наследство е да му изневерим, т.е. да не го приемаме дословно, като цялост, а по-скоро да се опитваме да го уличим, да се домогнем до догматичния му момент“, казва френският философ Жак Дерида.

Цитатът му е възприет от екипа на експозицията като близко разбиране и усещане, докато тя прекрачва предварително зададените ѝ картографски параметри, далеч отвъд територията на Бохемия. Размива очертанията на розата, оказва се извън сянката на вековете, за да представи барокови тенденции, валидни за съвременната култура.

Либор Новотни, „36°“, 2021 г. Репродукция: Национална галерия

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС