Дори без да има позволение да напуска Москва, руският режисьор Кирил Серебренников пак успява ярко да присъства на културната сцена в Западна Европа – малък театър в близост до Авиньон, Франция, ще покаже постановката му „Навън“.
„Навън“ е антиутопия – мъж крачи из апартамент, получава видения, провежда разговори с невидими хора, докато здравеняци с униформи на ФСБ не нахлуват в жилището, за да го разпитат. Човекът се взира в далечината, а лицето му е осветено от голяма червена звезда – като онази от Кремъл. В една от последните сцени на спектакъла героят опитва да счупи прозореца и да скочи навън, разказва накратко сюжета на представлението „Гардиън“. След края на постановката актьорският състав излиза на сцената с бели тениски с надпис „Освободете Кирил“.
Създателят на този спектакъл бе арестуван през август 2017 г. по фалшиви обвинения, отбелязва британското издание. Серебренников доскоро бе държан под домашен арест в условия силно наподобяващи тези, разиграни на сцената. Режисьорът все още няма право да напуска руската столица, затова журналистът Андрю Диксън провежда разговор с него по телефона.
Серебренников отказва да говори за политика и вместо това обсъжда театъра. Казва, че „Навън“ е „базирана на собствените му фантазии“, но въпреки това той не се разпознава с главния герой. Вместо това го определя като „събирателна личност“.
Преди седем години Серебренников имаше всичко – бе обичан от критици и артисти и бе знаменитост на руската авангардна и пънк сцена. Изглеждаше твърде високо за политическите игри, пише Диксън. През 2012 г. е поканен за директор на Център „Гогол“, намиращ се в един от по-неразвитите квартали на Москва. Той обаче успява да превърне мястото в сцена на експерименталната драма, да привлече тълпи млади зрители и артисти и да предизвика ласкави ревюта, отчасти заради таланта си да се закача с Путин и управляващия елит в постановките си.
Но след анексирането на Крим през 2014 г., властта в Русия става по-авторитарна, отбелязва журналистът. Център „Гогол“ губи държавното финансиране, а трима негови служители са арестувани. Серебренников бе обвинен в злоупотреба със 133 млн. рубли държавни пари, за което го грозят 10 години затвор. След това истината вече е неясна и отстъпва място на редица конспиративни теории – режисьорът е започнал да става твърде влиятелен, режисьорът е засегнал нечий специфичен интерес, режисьорът е започнал твърде явно и твърде грубо да се шегува с властта…
Но дори под домашен арест, той не спира да твори – така създаде последния си филм „Лято“ за съветския музикант Виктор Цой, който имаше премиера в Кан, а по-късно бе прожектиран и у нас. Преди това, през 2016 г., завърши филма „Ученикът“ – за тийнейджър, който се поддава на православен фанатизъм. Междувременно режисира няколко опери в Цюрих и Хамбург, като му изпращат репетициите на запис на флашка. Забележките си по продукцията той връща по същия начин, доверявайки се на адвоката си.
Идеята за „Навън“ се ражда преди няколко години, когато режисьорът се натъква на фотографии на съвременния китайски артист Рен Ханг. Подобно на Серебренников, и Ханг има проблеми с властта. Самоук, забавен, хомосексуален и познат с „полу-порнографските“ си снимки на негови приятели (гола жена, прегърнала лебед; мъж, уриниращ срещу кактус), неговата слава идва през 2010 г. Неведнъж е арестуван от китайските власти.
„Бях запленен от таланта му – казва Серебренников. – Виждаш го във всеки кадър.“
Вижте още: ФОТОГРАФЪТ РЕН ХАНГ СЛОЖИ КРАЙ НА ЖИВОТА СИ
Двамата си уреждат среща. Но през февруари 2017 г. Ханг се самоубива, скачайки от прозорец в Пекин. Шест месеца по-късно Серебренников вече няма право да напуска собствения си апартамент. През май, когато съдът отменя мярката „домашен арест“, той вече е готов със сценария по живота на Рен, писан съвместно с двама колеги. Работата с актьорите започва непосредствено след освобождаването му, като това е първото му представление, което режисира на живо за последните 18 месеца.
„Изпълнена с музика и осветена от сценични картини с пронизваща красота, „Навън“ е нещо между трескав сън, тревожен пристъп и дело на жестока креативна съпротива. Все едно Серебренников е обърнал огледалото към себе си“, пише Андрю Диксън за британския вестник.
„Мисля, че е за красотата – коментира Один Байрон, който влиза в главната роля в постановката. – И за това, че красотата е единственото нещо, което е от значение. Става дума за борбата, която води всеки артист: искаш уютен живот или живот с идеали?“
Заглавието „Навън“ е връзката между Рен и Серебренников – и двамата мъже са превърнати в аутсайдери, но именно навън е единственото място, където режисьорът не може да отиде.
„Беше време, в което не можех да говоря с никого – споделя руснакът. – След това се освободих в пиесата, така да се каже.“
Попитан какво иска да каже с постановката, Серебренников казва, че иска да остави произведението да говори само за себе си:
„Една от най-зловещите тенденции на съвременния свят е за опростяване. Сложността днес е акт на съпротива“.
Какво предстои за режисьора от тук насетне? Делото му бе отложено за пореден път, за да има време разследването да прегледа отново доказателствата. Възможно е това да са добри новини, но не е сигурно. Надеждата е, че Серебренников ще получи обратно паспорта си до септември, когато Център „Гогол“ (където той все още е директор) отива в Тел Авив.
„Навън“ ще се играе днес, на 23 юли, в Авиньон.
Всичко по темата АРЕСТ НА РУСКИ ТЕАТРАЛЕН РЕЖИСЬОР
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение