От най-добрия „Марвел“ филм след „Черната пантера“ до „неспасяема бъркотия“ варират мненията на критиците за „Доктор Стрейндж в мултивселената на лудостта“. Филмът за Стивън Стрейндж тръгна у нас на 6 май, Гергьовден, и представя супергероя като същински свети Георги – чиято ламя са последиците от действията му, довели до отварянето на портали в паралелни реалности.
Първите нотки на лудостта връхлитат в живота на Стрейндж (Бенедикт Къмбърбач) с пристигането на непознатото момиче Америка (Сочил Гомес), която, оказва се, идва от друго измерение. Преследва я зло същество, толкова непонятно за нашата вселена, че според доктора помощта му е необходима за поредното спасяване на планетата. За помощ той се обръща към Уанда (Елизабет Олсън), колежка от отмъстителите, потънала в скръб след смъртта на любимия си Вижън. Тъкмо намесата на Алената вещица ще се окаже последната капка в чашата на лудостта и ще предизвика множество бури в чаша вода (в една от сцените съвсем буквално).
Освен Олсън и Къмбърбач, към ролите си в мултивселената на „Марвел“ се завръщат още Бенедикт Уонг, Рейчъл Макадамс и Чиуетел Еджиофор. Не са изключени и появи на още отмъстители като Капитан Америка (Крис Еванс), чието участие е загатнато в новия трейлър на филма и в няколко ревюта на критици.
Режисьор на продукцията е Сам Рейми, режисирал филмовата поредица „Злите мъртви“ и познат в „Марвел“ вселената с огромния си принос за превръщането на „Спайдърмен“ в един от най-любимите филми на комиксовите фенове. Той успешно навигира героите си през различни реалности и техни версии (в трейлъра се виждат различни варианти на Стрейндж и Уанда, някои от тях ужасяващи), като дори успява да вкара единични хорър нотки в комерсиалната продукция, отбелязва „Венити Феър“.
Тъкмо Сам Рейми и свободата, която студиото му е оставила в „Мултивселената на лудостта“, заформя високата оценка от 75% критическо одобрение на филма в специализирания сайт „Ротън томатоус“. Филмът е обявен като продължение на „Доктор Стрейндж“ от 2016 г., но нищо никога не е толкова просто в света на комиксовите герои и филмът ще предложи развитие по няколко сюжетни линии от различни заглавия – мултивселената например последно бе загатната в „Спайдърмен: Няма път към дома“.
Това е основната причина някои критици да не харесат филма – очакването, че филмовите зрители са гледали правилните други филми и са запознати с мотивацията на персонажите предварително, е „безвкусно и несправедливо“, отбелязва „Вашингтон поуст“.
Други обаче вече са добре запознати с вселената и нямат уточняващи въпроси:
„Филмът на Рейми се приближава до невъзможното: почти ни кара за забравим, че гледаме супергеройски филм – пише Ричард Лоусън във „Венити Феър“ и отбелязва, че най-скучната част е началото. – Разбира се, пак има малки роли на добре познати фигури и сцени след надписите, но Рейми смело ръководи бъдеще, минало и настояще в „Мултивселената на лудостта“, запазвайки характерната лекота за бранда.“
Разочароваща е идеята, че големият бюджет на филма (около 200 млн. долара според някои източници) не е бил използван за изследването на нови светове, каквито в изобилие има в „Мултивселената на лудостта“, пише „Индипендънт“. Набързо се преминава през паралелни реалности – в една от тях господари на планетата все още са динозаврите, друга е двуизмерна, а в трета хората са просто цветни петна като разплискана боя. Но дори след това забавно пътуване във време и пространство, Стрейндж се завръща в до болка изследваната нюйоркска обстановка, посочва Кларис Лофри, която дава само 2/5 звезди на филма.
Всяка възможност „лудостта“ да бъде вкарана в мултивселената, е опропастена от личната мотивация на основните персонажи, продължава тя – Стрейндж отново се люшка между отговорността и риска, Уанда ще направи всичко по силите си да запази семейството си, а към тази бъркотия се присъединява и Америка, която може да пътува през измеренията. Ако не сте гледали нито филмите, нито сериалите на „Марвел“ от последния „Доктор Стрейндж“, то този филм „ще бъде безмилостен към вас“, потвърждава Лофри опасенията на някои критици.
За подгряване са достатъчни „Спайдърмен: Няма път към дома“ и сериала „УандаВижън“, съветва Дейвид Симс в „Атлантик“ – първото заглавие ще даде основите на концепцията на паралелните реалности, второто – какво прави Уанда в този филм. В ревюто си той едва издава детайли от сюжета и казва, че дори споменаването на антагониста в него ще развали удоволствието от гледането. Истински забавното обаче е, че студиото е наело Рейми – един от индивидуалистите в киното, и му е дало реална свобода на действие, изтъква Симс, отбелязвайки, че това е най-големият сюжетен обрат в „мултивселената на машинациите на „Марвел“.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение