Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Брат на Богомил Райнов, но непризнат преди 1989 г.

Първата голяма изложба на скулптора Боян Райнов у нас

Повечето творби в експозицията са притежание на колекционера Борис Бекяров. Снимки: Румен Добрев - Брат на Богомил Райнов, но непризнат преди 1989 г.

Повечето творби в експозицията са притежание на колекционера Борис Бекяров. Снимки: Румен Добрев

Мащабна изложба на скулптора Боян Райнов (1921 – 2005) бе открита в Националната художествена галерия. Четири зали с пластики и рисунки на българския артист, когото страната ни не призна преди 10 ноември, показва Националната художествена галерия. Това е първата голяма изложба на другия син на Николай Райнов, скрит от всички ни по времето на соца в сянката на брат си Богомил. Почти всички произведения са от частната колекция на Борис Бекяров, а първите думи в каталога за него от известния френски поет и негов приятел Рьоне Шар. Каталогът към изложбата включва текстове за Райнов, писани от Шар, Дора Валие и Жан Кокто.

Тъй като по обясними причини по тоталитарно време Националната галерия не е купувала негови произведения, единственият шанс те да бъдат видени тук, са частните колекционери. За късмет на родната публика, Борис Бекяров се запалил по творчеството на скулптора, когато видял на площад във Франция негова работа. Представената колекция включва 23 произведения на Боян Райнов, закупени преди всичко от Франция в периода 2007-2014 г. Сред тях са 19 скулптури, един меден и един калаен барелеф и две графични работи.

IMG_0087

Колекционерът Борис Бекяров (вляво) и академик Светлин Русев, който откри изложбата с творби на Боян Райнов в Националната галерия.

„Колекционерството е страст, понякога „лудост“, често е и изследователска работа, която може да осмисли цял човешки живот и да се предава от поколение на поколение. Това го прави не само бягство от действителността и духовно развлечение в усамотение”, каза Бекяров на откриването.

Колекционерът твърди, че купил първата си картина през 1982 г., когато получил неочаквано голям хонорар от тогавашното ТНТМ.

Продължил да купува изкуство, докато картините и скулптурите започнали да превземат дома му. Тогава започнал да подбира тематично авторите и произведенията. Открил Боян Райнов по време на пътуванията си във Франция.

unnamed

"Семейството", Боян Райнов

„Семейството“, Боян Райнов

„Семейството“ е една от най-известните работи на Боян, която през 1982 г. бе превърната в пощенска марка. Боян Райнов винаги е мечтаел за истинско семейство и никога не е успявал да достигне своята мечта. Майка му е починала, когато е бил едва 11-годишен. След оставането му във Франция, брат му Богомил Райнов скъсва с него. Но затова пък е оставил своя утопичен идеал. Произведението е толкова въздействащо, че френската държава решава да го направи на пощенска марка.

"Сред вълните", Боян Райнов

„Сред вълните“, Боян Райнов

„Нека поздравим Боян, който обича зверовете и красавиците, вълшебните приказки и живота”, казва Жан Кокто за първата изложба на Боян Райнов „Красавиците и зверовете” в Парижката галерия „Ариел“ през 1948 г.

IMG_0039

„Сплетените“ (Les Enlacés), Боян Райнов, началото на 60-те

За способността на Боян Райнов да създава любовта като сливане между телата Дора Валие пише:

„Силата и топлината сякаш са двата полюса, които определят виждането му, като че ли при установяването си формата е била направлявана от тяхното смесване“.

"Пратеници", Боян Райнов, около 1970 г., калай

„Пратеници“, Боян Райнов, около 1970 г., калай

В „Пратеници“ половете са абсолютно изчезнали, любовта е две слети тела без значение какви са те.

IMG_0034

„Лори“, Боян Райнов, 70-те години, бронз

„Лори“ е част от работите, направени от Боян Райнов по поемите на Морис Брюзо на тема животни.

„Постепенно изграждам своята скулптура така, че тя се завърта във въздуха и светлината. За да помогна на нейните окръглени форми да проникнат в пространството, създавам по-остри форми, които задържат светлината и подчертават дълбочината. С тези средства изразявам обемите по всички страни на своята скулптура, която, нямайки начало, нито край, се превръща в монолит“, казва Боян Райнов.

Портрет на Николай Райнов, Боян Райнов

Портрет на Николай Райнов, Боян Райнов

IMG_0067

IMG_0092

Боян Райнов е роден през 1921 г. в София в семейството на художника Николай Райнов и Диана Минчева, братовчедка на Асен Златаров. Завършва Художествената академия в София, заминава за Париж през 1946 г., работи известно време в българското посолство като шофьор, после решава да остане завинаги там.

В продължение на няколко десетилетия борба да участва активно в художествените изяви на френската столица, той е в близки отношения с много от най-изявените фигури на френския духовен живот. Започва да експериментира с материалите и да намира свои открития. Скулптурните композиции, които са най-важни за творчеството на Боян Райнов, са най-често съставени от една, две или три фигури. Работи в дърво, камък и с един относително рядко използван метал, какъвто е калаят, като предпочита директното ваене, непосредственото съприкосновение със съответния материал.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg