Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Недоволство срещу бъдещата арена на Колизея в Рим

Археолози и арт историци се обявиха против покриването на подземната мрежа от тунели и помещения под арената (видео)

Посетителите ще могат да разгледат амфитеатъра от нова гледна точка - тази на гладиаторите. Визуализация: Министерство на културата - Италия - Недоволство срещу бъдещата арена на Колизея в Рим

Посетителите ще могат да разгледат амфитеатъра от нова гледна точка - тази на гладиаторите. Визуализация: Министерство на културата - Италия

Плановете арената на Колизея в Рим да се сдобие с нов дървен под до 2023 г. бяха посрещнати възторжено по целия свят, но с критики в Италия. Арт историци и археолози застанаха начело на недоволството срещу решението на културното министерство за проекта на стойност 18 млн. евро, пише „Арт Нюзпейпър“.

Според Розела Реа, бивш директор на една от най-големите туристически атракции в Италия, новият под ще скрие гледката на подземните нива на амфитеатъра. От инженерното студио „Milan Ingegneria“ обявиха още при популяризирането на проекта си миналата седмица, че дървеният под ще бъде монтиран така, че панелите му да се движат при необходимост, като например проветрение на подземното ниво, където в миналото гладиатори и екзотични животни са изчаквали реда си да излязат на бой до смърт. Реа изрази и притесненията си относно огромната сума, която се отделят за арената и казва, че тези пари е можело да се инвестират в по-належащи проекти за реставрация, организирането на нови туристически маршрути или почистване на фасадата на Колизея.

Вижте още: ВЪЗСТАНОВЯВАТ АРЕНАТА НА КОЛИЗЕЯ В РИМ

По времето на император Домициан, подземното ниво, или още хипогей, е било покрито с дървени дъски, покрити с пясък. Арената се разпада след опустяването на амфитеатъра през VI в. пр. Хр. След разкопки от XIX век археолози разкриват хипогея и от 2010 г. мрежата от тунели и помещения може да се разгледа от посетителите на монумента.

През 2014 г. културният министър на страната Дарио Франческини изразява подкрепата си на предложението на италиански археолог арената да бъде изградена отново. Но плановете на Даниеле Манакорда тогава също се посрещат със скептицизъм и неодобрение.

От всички 133 римски амфитеатри на територията на днешна Италия и сред всички 252 други, пръснати в други земи, наследници на Римската империя, Колизеят е с най-голям хипогей, коментира Серджио Риналди Туфи, бивш директор на департамента по Археология в Университета на Урбино.

„Подземното ниво е уникално за целия свят, защо да го покриваме?“, казва той пред „Арт Нюзпейпър“.

Според арт историка Томасо Монтанари, арената на Колизея е поредното доказателство, че мисията на Франческини като министър на културата е да превърне историческото наследство на страната в комерсиални туристически атракции с цел печалба.

„Италия инвестира огромни суми в туристически атракции, но не може да си позволи да възстанови рушащи се църкви и избледняващи фрески – казва той. – Колизеят е последното нещо, за което бих помислил да похарча пари.“

Веднъж щом подът е готов, посетителите ще може да ходят по арената и да се насладят на „величието на монумента“ от гледната точка на гладиаторите, коментира Франческини миналата седмица.

„Знам, че е невъзможно да няма противоречия – коментира министърът, представяйки плановете. – Колизеят е нашият национален монумент и е правилно да обсъдим какво ще се случва с него.“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах