Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Неудобство да си попзвезда мюсюлманин

Публиката възприема Зейн Малик от момчешката банда One Direction не с музиката му, а с религията, която изповядва

22-годишният Зейн Малик оповести на 25 март, че се оттегля от One Direction - броени дни, след края на световното турне на групата. - Неудобство да си попзвезда мюсюлманин

22-годишният Зейн Малик оповести на 25 март, че се оттегля от One Direction - броени дни, след края на световното турне на групата.

Брътвежите на американския телевизионен водещ Бил Мейър срещу исляма не са нещо ново. Но този път не уцели правилната аудитория, с която да влиза в полемика. Този път той не се прицели в 1 милиард и 600 милиона души, изповядващи тази религия, а в една-единствена личност – бившия член на момчешката банда One Direction Зейн Малик – попзвезда, който по една случайност е мюсюлманин.

Това не е първият случай, в който британецът попада под дулото от недолюбващи исляма. През 2012 година американската блогърка Деби Шлусъл го обвини в „сводник на исляма”, твърдейки, че единствената причина Малик да приеме да се присъедини към One Direction е, че „ислямът се продава добре във Великобритания”.

Същата година троловете в интернет и техните расистки съобщения доведоха до временното деактивиране на акаунта на Малик в Туитър.

През 2013-а американският рапър Рука Рука Али издаде парче със заглавие Zayn Did 9/11 (Зейн стои зад 11 септември – бел.ред.). Обложката на сингъла изобразяваше насложения силует на Малик върху снимка на някогашните кули близнаци на Световния търговски център. И за да не остане човек недоразбрал посланието, текстът на песента недвусмислено обвинява певеца мюсюлманин за терористичните атаки на 11 септември 2001 година.

Но най-злостните нападки срещу него бяха миналата година, когато Малик стана обект на смъртни заплахи, след като туитна призив с хаштаг #FreePalestine (освободете Палестина – бел.ред.).

И това са само малка част от нещата, упражнили натиск върху него от първия ден, в който той се появи в ефира на музикалното реалити X Factor. Феновете в интернет непрекъснато обсъждат факта, че изпълнителят не яде свинско, но иначе пуши, че носи дизайнерски якета, кожата му е покрита с татуировки, а ушите му са пробити. Нямат край и въпросите дали според каноните на Корана е ОК да си поп звезда. За повечето ортодоксални критици отговорът е „не“, което автоматично прави Малик грешник.

Някои отричат неговата мюсюлманска идентичност и го приканват да ги опровергае. През юни миналата година един от потребителите на Туитър написа: „@зайн малик трябва да се присъедини към джихад, а не да бъде поредната страхлива и глупава известна личност“.

Ако разглеждаме тази социална платформа като двуполюсен модел на възприятие, може с право да заключим, че публиката възприема Малик не с музиката му, а с религията, която изповядва. И най-вече с това дали правилно я представлява в очите на своите и на чуждите.

Нито едно от останалите момчета от One Direction е подложено на безкрайната медийна дисекция и на безконечното следене от лупата на социума – и нито един от останалите не е изправян срещу собствената си воля, не е кичен насилствено с ролята на изолиран представител на цяла една глобална общност. Критичните погледи, вперени в него, надхвърлят границите на избора му за начин на живот. Те са насочени към религията и към това дали мюсюлманската му идентичност може да се помири с мейнстрийма на поп културата.

Вманиачената дискусия, съпътстваща религиозната принадлежност на Малик, показва без колебание как медиите продължават да опростяват и същевременно с това да стереотипизират мюсюлманската идентичност. Тези нормативни виждания – заявени както от мюсюлмани, така и на друговерци, вкараха Малик в кутия, която той никога не би избрал сам. Повечето от медиите, изглежда, могат да го видят само в тези рамки. Каквото и да направи в публичното пространство, каквато и позиция да заеме по един или друг въпрос, каквато и музика да прави, каквато и брада да си пусне, той винаги ще бъде изобразяван като директен резултат не на собствените си избори и решения, а на принадлежността му към исляма.

И въпреки това реалността на неговия живот е крайно различна от неговата религиозна идентичност. И това е една от причините, заради които, въпреки неговите критици, той продължава да се радва на такава огромна и лоялна група от фенове, без значение дали са мюсюлмани или не. Близо 5 хиляди негови почитатели подписаха петиция, в която настояват водещият Бил Мейър да му се извини. Кампанията #RespectforZayn (уважениезазейн – бел.ред.) се превърна в един от най-споделяните в Туитър, защото последователите на Малик са наясно, че полемиките на опонентите от двете страни са на път да се провалят. Те разбират истината кристално ясно – няма противоречие в това да си попзвезда и да си мюсюлманин.

Ти може да си някой, който е вдъхновен от вярата, но да не си притиснат от ограниченията, които хората налагат, изповядвайки различни религии. Защото религиозната идентичност е много по-нюансирана. И колкото да се опитва Бил Мейър с антимюсюлманските критики да ни убеди в противното, това няма как са стане.


Източник: „Гардиън“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90