Найден Тодоров и Камий Тома

Невидимите улици на София, събрали елита на Третата българска държава

Фотографски проект представя шест въображаеми улици с къщите на държавници, писатели, музиканти...

Къщите са откъснати от топографския си контекст и са представени като една дълга върволица от фасади на една въображаема улица.  - Невидимите улици на София, събрали елита на Третата българска държава

Къщите са откъснати от топографския си контекст и са представени като една дълга върволица от фасади на една въображаема улица.

Артистичното лице на София представя фотографската инсталация „Невидимите улици“, която предстои да бъде представена в Софийска градска художествена галерия. Проектът на Лиляна Караджова и Димитър Стоянович показва въображаема културна топография на София с шест тематични улици, организирани според призванията на бележити личности от Третата българска държава. Официалното откриване на изложбата е на 20 септември от 18 ч.

Въображаемата културна карта на София се свежда само до няколко улици и фотографското око преминава по „Улицата на държавниците“, където са представени домовете на 25 ключови личности, „Улицата на писателите“, „Улицата на поетите“, „Улицата на артистите“, „Улицата на художниците“ и „Улицата на музикантите“, всяка от тях маркираща 12 ключови личности. За целта на „Невидими улици“ къщите на избраните творци са извадени от топографския контекст и архитектурния план: „изградени са“ от фронтално заснети фасади върху чернобял 35 мм филм. Под съединените кадри тече непрекъсната линия с текст на Димитър Стоянович, който обяснява идеята на проекта и хвърля мост към заглавието на изложбата, вдъхновено от „Невидимите градове“ на Итало Калвино.

Този своеобразен фотографски лабиринт е подреден в карта, изложена в дъното на галерията. На нея е представена фланьорската разходка в София, свързала сградите в тематичните улици.

Пътеката на фотографа и къщите, запечатани от камерата.

Инсталацията е изградена от панорами, отпечатани върху лек синтетичен плат. Кадрите са заснети на средноформатен чернобял филм, зареден в пинхол камера с ръчен транспорт, което позволява застъпване на кадрите, така че знаковите къщи да бъдат подредени една до друга, свързвайки се във въображаема панорама с плавни преходи.

Връзката между гражданското съзнание и историческата памет е постоянно обновяващ се жив обект на субективното възприятие, отбелязват организаторите на изложбата. Координатите, които са индикирани в топографските карти в първата част на изложбата, са подменени с асоциации, следващи персоналния облик на сградите.

Проектът е осъществен със съдействието на Програма „Култура“ на Столична община.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах