Нов филм по „Майстора и Маргарита“ – „най-скъпият, сниман някога в Русия“

Всички опити да се снима филм по най-мистичния роман на Булгаков са се сблъсквали с различни, често необясними трудности

Анна Ковалчук и Александър Галибин в сериала „Майстора и Маргарита” на Владимир Бортко от 2005 г. - Нов филм по „Майстора и Маргарита“ – „най-скъпият, сниман някога в Русия“

Анна Ковалчук и Александър Галибин в сериала „Майстора и Маргарита” на Владимир Бортко от 2005 г.

Шедьовърът на Михаил Булгаков „Майстора и Маргарита” отново поема към големия екран. Снимките на филма ще започнат през пролетта на 2020 година, съобщи режисьорът Николай Лебедев. По думите на Константин Ернст, един от продуцентите на проекта, „днес технологичното състояние на руското кино вече ни позволява да направим филм, който адекватно да отразява фантасмагоричното въображение на Булгаков”.

Да припомним, че мнозина изтъкнати режисьори (Рязанов, Климов, Наумов, Биков, Таланкин) са искали да направят филм по най-мистичния роман на автора, но повечето опити са се сблъсквали с различни, често необясними трудности. Наумов например твърди, че съпругата на Булгаков му се явила насън и му казала, че адаптацията на филма няма да се осъществи.

Първият опит е на Анджей Вайда от 1972-ра, нарича се „Пилат и другите”, но едва ли може да се нарече екранизация. В него влиза само сюжетната линия с Пилат и Иешуа Ха-Ноцри – и събитията са пренесени в съвременността. Филмът не е показван в Полша.

Същата година награда в Кан печели югословско-италианската продкция „Майстора и Маргарита” с Уго Тоняци, Ален Куни и Мимзи Фермер в главните роли. Но и той не е точно екранизация, а по-скоро използва мотиви от романа. Майстора не е писател, а драматург, който се опитва да постави пиеса за Пилат Понтийски, а цялата съвременна московска сюжетна линия е суетнята около скандалната постановка.

Америка за България

Първият руски филм по култовата книга е версията на режисьора Юрий Кара от 1994 г. Заради поредица от несъгласия между режисьора и продуцентите, зрителите успяха да я видят чак през 2011 г. Последната и най-добра досега екранизация на романа е сериалът на Владимир Бортко, който разказва историята в 10 епизода. Те могат да се намерят за свободно гледане в интернет.

Режисьорът на новия филм Николай Лебедев съобщи, че екипът вече разполага с готов сценарий и разработен постановъчен проект. Напълно готови са разкадровките и режисьорските бележки… и в момента се работи с актьорите, чиито имена са тайна.

Продуценти на новата екранизация са ръководителят на Първи канал Константин Эрнст, основателят на „Марс Медиа“ Рубен Дишдишян, собственикът на „Амедиа Продакшън” Леонард Блаватник и шефът на студио „Профит” Игорь Толстунов. Последният уточни, че снимките ще започнат през март 2020-а. Филмът ще получи както държавно, така и частно финансиране.

Най-скъпите руски филми досега

Доза Щастие

За разлика от Холивуд, където много скъпите филми рядко излизат на загуба, в руското кино се забелязва по-скоро обратната тенденция. Според Лебедев, неговият „Майстора и Маргарита” ще бъде един от най-скъпите филми в историята на Русия. Различните източници съобщават различни числа, като най-високото е 900 млн. рубли (около 13,6 млн. долара).

С най-висок бюджет засега в Русия се води продължението на „Вий” (2014) по повестта на Гогол, чието международно заглавие е „Journey to China: The Mystery of Iron Mask“, а на руски се казва „Та́йна печа́ти драко́на” или просто „Вий 2”. Премиера на руско-китайската продукция с участието на Арнолд Шварценегер, Джеки Чан и Рутгер Хауер (в една последните си роли) в Русия е насрочена за септември, а от средата на август филмът на режисьора Олег Степченко е по кината в Китай. При бюджет от $49 млн. долара, приходите от най-големия пазар в света засега не са много окуражителни – малко над $2,5 млн.

На второ място сред най-скъпите руски филми (но на първо сред най-големите провали) е „Изпепелени от слънцето 2: Цитадела” на Никита Михалков, продължение на „Изпепелени от слънцето” (1994) и „Изпепелени от слънцето 2: Предстояние” (2010). Филмът се провали с гръм и трясък. При бюджет от 45 млн. долара, той събра рекордно малката сума от 1,5 млн., с които надмина собствения си антирекорд, поставен от предишната част „Предстояние”, който бе разгромен и от критиката.

През 2008 г. „Обитаемият остров” на Фьодор Бондарчук по фантастичния роман на братя Стругацки (пуснат през през 2009 г. в две части) продаде билети за 28 млн. долара, при бюджет от 37 млн.

Със „Сибирският бръснар”, който също както и споменатите по-горе филми на Михалков, е международна продукция, прочутият режисьор затвърждава репутацията си на най-голям, сериен разхитител на пари в особено големи размери в руското кино през ХХI век – (бюджет $35 млн. – касов приход $2,6 млн.). Към изключително отрицателното му салдо можем да добавим и „Слънчев удар” (2014) – срещу разходи от 24 млн. долара, приходите са 1,7 млн. долара. Цяло чудо е, как изобщо Михалков продължава да намира пари за нови филми.

Bookshop 728×90