Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Нов рекорд за руско изкуство на търг

Най-скъпите руски художници: Кузма Петров-Водкин, Валентин Серов, Николай Рьорих, Наталия Гончарова, Иля Репин

„Натюрморт с люляк” на Кузма Петров-Водкин вече е най-скъпо продадената на търг картина на руски художник. Снимка: „Кристис” - Нов рекорд за руско изкуство на търг

„Натюрморт с люляк” на Кузма Петров-Водкин вече е най-скъпо продадената на търг картина на руски художник. Снимка: „Кристис”

Руската седмица в Лондон започна оптимистично: „Кристис” откри поредицата от аукциони с търг, чийто основен лот бе произведение на Кузма Петров-Водкин, продадено за рекордните 9,286 милиона паунда, или 10,5 милиона евро (включително комисионната на аукционната къща), съобщава The ArtNewspaper.

Това е почти девет пъти повече от предварителната оценка – между 1 и 1,5 милиона паунда, а напрегнатата борба между няколко участници в залата и по телефона завърши с печеливша оферта от 8 милиона паунда, направена от международния директор на отдела за руско изкуство Сара Мансфийлд, от името на неин клиент, участвал в наддаването по телефона.

Шестцифрените суми в резултати от търгове на руско изкуство са по-скоро рядкост през последните години: в каталозите рядко се появяват лотове, оценени на един милион паунда, или повече. Сега в класацията на най-скъпите художници, продавани на търг на руското изкуство, Петров-Водкин заема почетното първо място с „Натюрморт с люляк” – продадена за £9,286 млн., втори е Валентин Серов – £9,266 млн., следват Николай Рьорих – £7,9 млн., Наталия Гончарова – £6,4 млн. и Иля Репин – £4,5 млн.

За последно картина на Петров-Водкин на такова ниво се появи на пазара през 2012 г., когато на търг на „Макдугалс” друг натюрморт на художника – „Ябълки и яйца”, постигна £2,3 млн. — и до вчера това беше рекорд за цена на работа на руския живописец на аукцион.

Кузма Петров-Водкин, „Натюрморт с люляк”. Снимка: „Кристис”

„Натюрморт с люляк” от 1928 г. е произведение с история, каквато всеки колекционер би желал. През 1932 г. картината е била включена в експозицията на Съветския павилион на Венецианското биенале – както личи на една снимка от павилиона (не много ясна). След това натюрмортът, очевидно, е бил включен в програма за обмен на творби между съвременни руски художници и техни италиански колеги, инициирана от Борис Терновец, изкуствовед и критик, директор на Държавния музей за ново западно изкуство (ДМНЗИ) от 1928 по 1941 г. (Музеят е закрит от Сталин през 1948 г.) От италианска страна му партнирал Джовани Шейвилер (1889–1965), критик и издател. Той запознал Терновец с Джорджо Моранди; в знак на благодарност директорът на ДМНЗИ подарил на Шейвилер натюрморта на Петров-Водкин (а в сбирката на музея се появил „Портрет на Джовани Шейвилер” на Акиле Фуни от 1927 г. — днес в Пушкинския музей). Наследниците на Шейвилер пазели картината добре, но не се замисляли за нейната ценност, и съобщението, че може би струва повече от милион, ги изумило.

Фотографията от Съветския павилион на Венецианското биенале през 1932 г., на която се вижда и „Натюрморт с люляк”.

Експертите на „Кристис” са открили втора дата в ъгъла на картината, при това обърната – това предполага, че художникът е работил върху платно, някога използвано за друга работа. Снимка на инфрачервена светлина показва, че под натюрморта е недовършената „Мадона и дете“ (рисунката за нея се съхранява в частна колекция).

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Избрано

Младост

ДС