Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Новият албум на Доналд Гловър – кулминация на цайтгайста*

„3.15.20“ едва ли е предвидил идването на пандемията, но улавя несигурността на реалността и на човечеството, пишат критиците

Въпреки актьорските му занимания, музиката изненадващо се превърна в истинското призвание на Доналд Гловър. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Новият албум на Доналд Гловър – кулминация на цайтгайста*

Въпреки актьорските му занимания, музиката изненадващо се превърна в истинското призвание на Доналд Гловър. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Доналд Гловър, познат като че ли повече с артистичния си псевдоним Чайлдиш Гамбино, миналата седмица предложи на феновете си нова тема в морето от новини за коронавирус и качи в специален за целта уебсайт нов албум с 12 песни. Дванайсет часа по-късно записът бе свален, за да бъде официално пуснат на 22 март в стрийминг платформите – което накара феновете да се чудят дали това е маркетингов трик, или непредвидено изтичане. Албумът, наречен „3.15.20“ – датата на миналата неделя, получи от „Гардиън“ 5 от 5 звезди.

Новите парчета на Гловър са придружени с оскъдна информация, само от две от тях имат заглавие, останалите са просто числа. Мистерията се поддържа и от липсата на корица на албума, отбелязва „Варайъти“. Гост музиканти в албума са Ариана Гранде, рапърът 21 Savage и други.

Цялата енигматика е просто част от цайтгайста, а този албум е неговата кулминация, пише Дийн ван Нгуйен в ревюто си в „Гардиън“. В 12-те песни Гловър пее за свободата в дигиталната ера, за същността на реалността и за злобата дълбоко в сърцата на сънародниците му американци.

Музиката остава основното призвание на Доналд Гловър, въпреки ролите му в няколко ситкома, участието му в „Междузвездни войни“ или „Saturday Night Live“.

Разбирането на Гловър за американската култура блести и тук с брилянтна яснота, а неговият трагикомичен сериал „Атланта“, който се задълбочава в рап сцената на града, е еволюция на тези идеи“, отбелязва критикът.

Новият му албум силно се различава от първите му опити в рапа, които бяха „банални и незабележителни“. Смесват се елементи на индустриален хип-хоп, фънк, пулсираща електроника, има и експерименти „а ла „Пинк Флойд“. Това е амбициозен албум, в който има хедонизъм, но и надежда. С прескачанията от един жанр в друг, това е първият запис за 2020-а, който прескача границите.

Нито една от песнте обаче не е така силна като „This Is America“, която го коронова като лице на движението „Black Lives Matter“. Но и няма нужда да бъде, защото текстовете му се занимават остроумно и с други теми, например „Algorhythm“ е за разрушаването на личните ни свободи, докато алгоритмите за информация променят мисленето ни.

Останалите парчета напомнят на песни на Майкъл Джексън, Стиви Уондър, Принс…

Датата на излизане на албума е особено подходяща, не само защото в момента хората са принудени да стоят по домовете си, отбелязва Ван Нгуйен. Ситуацията, предизвикана от коронавируса, ни кара да поставим под въпрос колко силни са наистина основите на нашата цивилизация:

Гловър едва ли е предвидил пандемията, когато е записвал албума, но във време, когато онова, което смятахме за силно, се превърна в слабо, което мислехме за вечно, е застрашено от изчезване – „3.15.20“ улавя несигурността, в която живеем“.


* Цайтгайст (от немски език zeit – „време“, и geist – „дух“) – дух на времето или дух на епохата, термин, означаващ интелектуалния, културния, етическия и политическия климат на дадена епоха или течение. Име на съвременно движение.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС