Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Няма ад, царството на мрака е невежеството

Излиза втори том на „Левиатан“ на Томас Хобс

Илюстрация на Албрехт Дюрер към „Ад“ на Данте. - Няма ад, царството на мрака е невежеството

Илюстрация на Албрехт Дюрер към „Ад“ на Данте.

На кои Писания трябва да се доверяваме, разсъждава философът Томас Хобс в частта „За християнската държава“, част от втория том на мащабния трактат „Левиатан“, който вече е по книжарниците. Ако някой може да претендира за свръхестествено откровение, надвишаващо гражданското право, то тогава ще има хаос, а горещото желание на мислителя е той да бъде избегнат. Според Хобс може да се вярва само на Библията.

Пет месеца след като отпечата „За човека” и „За държавата”, издателство „Лист” пуска и останалите откъси от мащабното произведение на английския философ – „За християнската държава” и „За царството на мрака”. Преводът на Руси Русев, правен за първото издание през 1970 г., е осъвременен и редактиран отново от Гергана Димитрова. Корицата е на Милена Вълнарова.

С днешна дата старото издание е рядка антикварна находка, която се търгува на цени над 100 лева. Сега вече трактатът е достъпен не само за тесните професионални кръгове, а за всички, изкушени от философията срещу 28 лева за комплект. Първият том (13 лева) се превърна в бестселър и тиражът е пред изчерпване, съобщават от издателството.

В четвъртата част, „За царството на мрака” Хобс не говори за Ада – той не вярва нито в него, нито в Чистилището. За философа царство на мрака е невежеството, противник на светлината на истинското знание.

Четири са причините за мрака. Първата е погрешното тълкуване на Светото писание – за Хобс основният проблем идва от схващането, че Божието царство може да се намери в църквата, а това подкопава авторитета на гражданския суверен. Често срещана злоупотреба с Писанията, смята той, е обръщането на посвещението в заклинание или глупав ритуал.

Демонологията на езическите поети е втората голяма причина за господството на тъмнината, а третата е комбинирането на различни святи за религията текстове с филофията на Елада и особено тази на Аристотел. Четвъртата е смесването на демонологията и ученията на древногръцките философски школи с предсказания и лъжливи учения.

Вижте още: КАК ДА СПЕЧЕЛИШ ВЛАСТТА И ДА Я ЗАДЪРЖИШ

360 години след написването си, трудът на Хобс все още е в списъка със задължителна литература в най-престижните университети в света. Вероятно защото най-успешно показва прехода от средновековното към модерното мислене във Великобритания. И може дори днес да подготви младия човек за сблъсъка с реалния свят. Изгражда устойчиви фундаментални знания за хората, обществото и държавата. Дори след толкова години някои от тях са необорими, а други са решаващи за възпитаването на критична мисъл.

Томас Хобс (1588-1679) живее през някои от най-бурните години на Англия – победата на английската революция и обезглавяването на Чарлз I, управлението на Оливър Кромуел и Реставрацията на Стюартите.

Убеден монархист и привърженик на управлението от абсолютен суверен, Хобс следва семейството на лорд Уилям Кавендиш, когато то напуска Англия и се установява във Франция. По време на изгнанието той е преподавател по математика на бъдещия крал Чарлз II. През 1651 година публикува „Левиатан”, и това задълго го лишава от възможността да се върне в родината си.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Избрано

ПИРформанс

kapatovo.bg