Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Онлайн изложба с грешките на младия Рембранд (линк)

Музеят „Ашмолиън“ показва ранните платна на художника преди превръщането му в „суперзвездата на Амстердам от XVII в. и един от най-великите творци на всички времена“

Рембранд ван Рейн, „Автопортрет с каскет“, 1630 г. Репродукция: Музей „Ашмолиън“/Оксфордски университет  - Онлайн изложба с грешките на младия Рембранд (линк)

Рембранд ван Рейн, „Автопортрет с каскет“, 1630 г. Репродукция: Музей „Ашмолиън“/Оксфордски университет

„Ашмолиън“, най-старият обществен музей на Великобритания, кани да разгледаме дигитално изложбата „Младият Рембранд“. Оксфордската институция предлага кратко видеовъведение в експозицията в страницата си, биография на художника и някои от първите му рисунки и картини от времето, когато е „млад и незабележим художник“, преди да се превърне в „суперзвездата на Амстердам от XVII в. и един от най-великите творци на всички времена“, както пишат кураторите на онлайн експозицията.

Произведенията обхващат периода 1624 – 1634 г. и показват усилията на младия холандец да стане майстора Рембранд ван Рейн, когото познаваме днес. Изложбата е открита на 1 март и трябваше да е едно от големите събития в изкуството във Великобритания, като остане на разположение на ценителите до 7 юни. Коронавирусната пандемия обаче наложи затварянето на всички културни институции в страната за неопределено време. Изложбата „Младият Рембранд“ е затворена на 27 март, но може да бъде разгледана онлайн.

Четири от пет звезди дава „Гардиън“ на колекцията, която експонира „неочаквани, любопитни творби и рядко излагани шедьоври“. Доста необичайно е да се видят ранните платна на Рембранд, вдъхновени от библейски сюжети – прекалено цветни и твърде мелодраматични, изтъква арткритикът Лора Къминг в медията. Но още по-необичайното е, че музей решава да наблегне именно на грешките в творчеството на художника. В офорта „Обрязването“, рисуван около 1625 г., малкият Исус прилича на плюшена играчка, хората наоколо са лошо нарисувани, няма усещане за дълбочина или перспектива, пише Къминг. Личат си опитите за преправяне на някои фигури, други рисунки са изоставени недовършени.

Рембранд, „Обрязването“, 1625 г. Репродукция: Къща музей на Рембранд, Амстердам

Всичко това е отбелязано и в текста към изложбата. Самата експозиция е разделена в пет части – „Рембранд и Лейден“, „Рембранд и Ливенс в Лайден“, „Амбиция и иновация“, „Установяване на стила на Рембранд“ и „Рембранд в Амстердам“. В края на първата част има демонстрация как се създава офорт в стила на художника.

Произведенията, в момента затворени в „Ашмолиън“, са заемки от Рейксмузеум в Амстердам, нюйоркския „Метрополитън“, Лувъра в Париж, частни колекции, но и самият музей разполага с немалко творби на фламандския майстор, особено офорти.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах