Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Остров на избавлението в деня на изборите

Сестрите Лабек ще изпълнят Концерт за две пиана от Франсис Пуленк под диригентството на министър Найден Тодоров

Предстои втората среща на сестрите Лабек с българската публика след концерта у нас през пролетта на 2022 г. Снимка: Личен архив - Остров на избавлението в деня на изборите

Предстои втората среща на сестрите Лабек с българската публика след концерта у нас през пролетта на 2022 г. Снимка: Личен архив

Сестрите Лабек, световноизвестното клавирно дуо, ще изнесе концерт у нас в деня на изборите, 2 април. Катя и Мариел Лабек се завръщат в София за концерт с националния оркестър, за да изпълнят Концерт за две пиана на Франсис Пуленк.

Докато в избирателните секции върви баналният политически саундтрак, Зала „България“ ще предложи остров на избавлението със „Следобедът на един фавн“ от Клод Дебюси и „Болеро“ от Морис Равел – другите две произведения от програмата на събитието. Диригент е служебният министър на културата Найден Тодоров.

Кариерата на сестрите Лабек започва от ранна възраст. Първите им уроци по пиано са с тяхната майка – италианската пианистка Ада Чеки, ученичка на Маргарита Лонг. После учат в класа на известната френска пианистка и педагог Люсет Декав и през 1968 всяка от тях е отличена с първото място (Premier Prix) в класацията на Парижката консерватория. В края на следването си, на 17 и 19 години, по желание на Оливие Месиен и под неговото артистично ръководство те записват първия си диск с неговата творба „Visions de l’Amen“. Следват участията им в множество фестивали за съвременна музика, където свирят произведения на Месиен, Лучано Берио, Пиер Булез, Филип Бусманс, Дьорд Лигети и др.

Изпълнението на „Рапсодия в синьо“ на Гершуин им носи международна известност и оттогава до днес продължава тяхната забележителна кариера. Определят ги като най-доброто клавирно дуо в света („Ню Йорк Таймс“). Повече от 50 години Катя и Мариел Лабек свирят и разширяват репертоара за две пиана. С успех изпълняват джаз, барок, модернизъм и експериментални жанрове.

Гостуват на най-престижните оркестри като Берлинската филхармония, Чикагския симфоничен оркестър, Чешката филхармония, „Филхармония Ла скала“, Лайпцигския „Гевандхаус“, Лондонския симфоничен оркестър, Лондонската филхармония, Филхармонията на Лос Анджелис, Нюйоркската филхармония, Оркестъра на Париж, Оркестъра на Филаделфия, Концертгебау – Амстердам, Оркестъра на „Санта Чечилия“ и Виенската филхармония – под диригентството на Джон Адамс, Семьон Бичков, сър Колин Дейвис, Густаво Дудамел, Мирга Гражините-Тила, Зубин Мета, Сейджи Озава, Антонио Папано, сър Саймън Ратъл, Еса-Пекка Салонен, Майкъл Тилсън Томас и Яп ван Зведен.

Много произведения са написани специално за тях, като „Linea“ за две пиана и перкусии от Лучано Берио, „Water Dances“ (Водни танци) за две пиана от Майкъл Найман, „Battlefield“ (Бойно поле) за две пиана и оркестър от Ричард Дюбон, „Nazareno“ за две пиана, перкусии и оркестър от Освалдо Голихов и Гонзало Грау, „The Hague Hacking“ за две пиана и оркестър от Луис Андрисен, „Капричио“ от Филип Бусманс, „Концерт за две пиана“ от Филип Глас с премиера в Лос Анджелис с Густаво Дудамел и Филхармоничния оркестър на Лос Анджелис, концерти за две пиана и оркестър от Брайс Деснер и от Нико Мюли.

Сестрите работят и с попзвезди като Стинг, Мадона, Елтън Джон, Том Йорк и др. Музика, изпълнена от Лабек звучи в много холивудски филми, сред които „Мъжът, който плачеше“ с Джони Деп, Кристина Ричи и Кейт Бланшет, „Невидима нишка“ с Даниел дей Люис и „Непростимо“ със Сандра Бълок и Вайола Дейвис.

Концертът за две пиана и оркестър на Пуленк е създаден за три месеца през лятото на 1932 г. и се счита за кулминацията на ранния период на композитора. Самият Франсис Пуленк пише на белгийския музиколог Пол Колер:

„Вие ще се убедите каква огромна стъпка напред е в сравнение с предишните ми работи и аз наистина навлизам в своя значим период“.

Концертът е поръчан и посветен на принцеса Едмон дьо Полиняк, покровителка на изкуствата, на която са посветени много шедьоври от началото на ХХ век – като „Приказка за Лисицата, Петела, Котарака и Овена“ на Стравински, „Павана за една починала инфанта“ на Равел, Втора симфония на Курт Вайл и „Сократ“ на Сати. В нейния парижки салон се е събирал музикалният авангард на тогавашното време.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg