Пророците не са само метафорични образи от Библията. Живеят сред нас, но не ги разпознаваме. Като повтарящи се във времето Касандри, те са осъдени да намират разбиране едва когато е твърде късно.
Започвам с тази интродукция, защото четох отново Хосе Ортега-и-Гасет. „Eвропа и идеята за нация“ – книгата на испанския философ и есеист, излизаща под знака на „Колибри“ – е вдъхновено пророчество за Европа днес, писано преди повече от 60 години.
Сборникът с лекции и есета ми попадна точно насред усилените ми размишления за съдбата на нацията като термин и понятие. Наскоро си дадох сметка, че сме в нещо като революционен период, подобен на онзи от XIX век, когато народите са формирали нации и са организирали държавите си на национална основа. Времето на разпад на империите, на прекрояване на териториите, на консолидация по език, вяра и традиции. В нашата собствена история това е централна точка, ключов момент, който и днес, век и половина по-късно, е единствен фокус на националното ни единство.
Но това е всъщност деструктивна позиция. Нациите – също като масивните многоетнически империи на по-миналия век – вече си отиват. Осъзнаването на тази неизбежност е болезнено, тя е като смяна на самоличност, като смъкване на кожа. За много хора, за повечето хора, това звучи като отказ от себе си, защото традициите и обичаите, принадлежността към едно дефинирано общество, са единственият повод да открият някаква стойност в съществуването си. Това важи не само за България, просто при нас е видимо, защото сме близо до собствения си епицентър.
Но процесът по метаморфозиране на нациите в нещо по-голямо, различно и градивно е започнал много отдавна и вече е необратим. Ортега-и-Гасет го е забелязал веднага след края на Втората световна война, когато трансформацията е била само бледа искра в далечното бъдеще. Това пророчество на испанския мислител е оттогава:
„…европейските нации са стигнали до етап, в който могат да се спасят само ако успеят да преодолеят самите себе си като нации, тоест, ако в тях успее да се наложи разбирането, че националността като най-перфектна форма на колективен живот е анахронизъм, че не е плодоносна за бъдещето и е в крайна сметка исторически невъзможна“.
Убедена съм, че огромна част от читателите ще съзрат истинско кощунство в това твърдение и ще го припишат на (според тях) модерния либерализъм. А всъщност това е вече „древна“ мъдрост, при това излязла изпод перото на сравнително консервативен мислител.
Анализът на Ортега-и-Гасет минава през всички исторически етапи от Древна Гърция до днес, за да стигне до категоричния извод, проницателен до свръхестественост:
„…новата структура на света превръща движенията на мнението на една страна за случващото се в друга – движения, които преди бяха почти безвредни – в истински нашествия. Това би било достатъчно, за да се обясни защо сега, когато европейските нации изглеждат по-близко от всякога до едно по-висше обединение, внезапно започнаха да се затварят навътре в себе си, да херметизират съществуването си едни срещу други и да превръщат границите си в изолиращи ги скафандри….“
При това испанецът се опира само на технологичния растеж от началото на XX век, който е абсолютно несравним с бума на технологиите век по-късно. Казаното от него преди няколко поколения се възпроизвежда отново и отново – и стига до периодични кулминации.
България се осъзнава като част от Европа едва от няколко десетилетия, затова тези политико-социални проблеми се развиват с различно историческо темпо при нас. Но всъщност в този сборник можем да се видим като в огледало:
„…днес никой народ не се възхищава от друг народ, напротив, дразни го всичко, характерно за другия народ – от начина на пътуване до начина, по който пише и мисли. Това означава, че „национализмът, насочен навън“ се е превърнал в изненадващ „национализъм, насочен навътре“.
Намирам това твърдение за ярка илюстрация на закъснението ни спрямо останалата част от Европа като развитие на общественото съзнание.
А прозрението за социалната реалност днес, особено у нас, е взривоопасно:
„Опразненото място на вярата се запълва от газа на страстта (…). Всеки прокламира това, което диктува неговият интерес или каприз, или интелектуалната му мания. (…) В такива епохи се пита всеки „дали е от едните, или от другите“ – обратното на това, което става в епохите на вярване“.
Намерих у Отега-и-Гасет потвърждение на собствените си мисли за развитието на нацията като фактор и понятие. Закъсняла съм с около век, обмислям нещата, когато вече са категорични, колкото и да се правят опити да бъде завъртяно колелото наобратно. Опитът за контрааргументация ще се сблъска с един голям проблем – Ортега-и-Гасет е недостижим за мрънкането ни днес. Времето го е потвърдило, а мераците ни да отречем неизбежното са прах над водата.
Единната европейска държава е съществувала винаги, твърди испанецът. Наричана по различни начини, без юридическа легитимация, различна от обичайната дефиниция, тя винаги е била факт. Европа е равновесие и това е ясно още отпреди епохата на Просвещението. Твърде много хора, твърде много разлики на твърде малка територия – за да съществуваме така, е необходимо гигантско усилие по преодоляване на социалната гравитация. Интернет я засили до крайност и наистина направи нещата необратими. Време е да осъзнаем, че сме повече европейци, отколкото прабългари.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение