Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Отиде си колосът Енио Мориконе

Знаменитият композитор почина на 91 г.

Енио Мориконе (1928 - 2020). Снимка: ЕПА/БГНЕС - Отиде си колосът Енио Мориконе

Енио Мориконе (1928 - 2020). Снимка: ЕПА/БГНЕС

На 91 г. почина един от великите ни съвременници, композиторът Енио Мориконе. Новината съобщи „Холивуд Рипортър“. Смъртта му е настъпила в Рим след усложнения, последвали лошо падане миналата есен, когато Мориконе счупи бедрената си кост. 

Роден в Рим на 10 ноември 1928-а, Мориконе първо свири на тромпет, работи като оркестрант и записващ диригент. Започва да композира на 6 години, музика за филми и радиопиеси започва да пише през 1955 г., но паралено с това създава и творби за класиката. С композирането за филми твърди, че се е захванал, защото след Втората световна война този бизнес в Италия процъфтявал, а той се нуждаел от пари. Съученици са със Серджо Леоне и близки приятели с Бернардо Бертолучи, за чиито филми създава изключитени музикални произведения. По думите на Бертолучи, „няма значим италиански филм без музика от Мориконе”.

Мориконе оставя внушително музикално наследство, някои от филмовите му теми днес са се превърнали в класика. Получава няколко номинации за „Оскар“, но награда получава чак на 79 г. за цялостно творчество (2007). Осем години по-късно Американската филмова академия отличава и музиката му за отделен филм – „Омразната осморка“ (2015) на Тарантино. В колекцията си Маестрото има и 11 награди „Давид на Донатело“, най-високото италианско отличие за филмово изкуство.

Пулсиращият и наситен звук, запазена марка на Мориконе, обогатяват изживяването от филмите на Серджо Леоне, като сред най-запомнящите са „За шепа долари“ (1964), „За няколко долара повече“ (1965), „Добрият, лошият и злият“ (1966) – и трите с участието на Клинт Истууд, както и „Имало едно време на Запад“ (1968).

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Музиката е неделима, защото филмите ми в противен случай биха били неми – казва Леоне, който почина през 1989 г. – Диалозите са много малко, затова музиката подчертава действието и чувствата повече от разговорите. Карах Мориконе да пише музиката дори преди да започнем снимките, тя беше като част от сценария.“

Маестрото имаше особен афинитет към тромпета и обоя, често използва в записите си и електрическа китара, арфа, звънци, камшици, подсвирквания, вой на койоти, птичи песни, тиктакащи часовници и прочие звуци, които обикновено не се асоциират с оркестровата симфонична музика, записвана в студията.

„Всеки звук може да бъде използван, за да предаде емоция, това всъщност е музика, създадена от звуци“, казваше приживе Мориконе.

Въпреки че е най-познат с музиката, писана за спагети уестърни, Мориконе е заявявал, че не харесва това определение и неколкократно е изтъквал, че работата му в този жанр е малка част от колосалната му кариера. Освен с Леоне и Бертолучи, Мориконе е раболи също с режисьори като Едуар Молинаро, Педро Алмодовар, Франко Дзефирели, Уорън Бийти…

Между шедьоврите на Мориконе за киното са още музиката за филмите „Професионалистът“, „Имало едно време в Америка“, „Мисията“, „Ново кино Парадисо“.

Клинт Истууд го е търсил за режисьорските си филми, но Мориконе му отказва – решение, за което по-късно съжалява, както споделя. Получава покана да напише музиката и за „Портокал с часовников механизъм“ (1971) на Стенли Кубрик, но композиторът отклонява този ангажимент. Един от най-големите му фенове е Куентин Тарантино, който работи с Мориконе за четири филма – „Убий Бил“, „Джанго без окови“, „Гадни копилета“ и „Омразната осморка“. Възхищението е взаимно – в интервю от 2016 г. композиторът казва, че работата му по „Омразната осморка“ е била „перфектна“, защото режисьорът не му е дал никакви насоки.

„Написах саундтрака без Куентин Тарантино да знае каквото и да било за него. След това той дойде в Прага по време на записите и беше очарован. Съвместната ни работа се основава на доверие и на голяма свобода за мен“, споделя Мориконе.

Неочаквано, композиторът изказва сериозни критики към Тарантино в интервю за немския „Плейбой“ през 2018 г., което се превърна в скандал, след като Мориконе отрече да е давал подобно интервю и заплаши да съди изданието. По-късно от списанието се извиниха на Маестрото, отбелязвайки, че интервю все пак е имало, но е „доукрасено“ с негови цитати от други медии.

През 2013-а Мориконе изнесе първия си и единствен концерт в България. Маестрото лично дирижира оркестъра и хора на „Класик ФМ“ на сцената в „Арена Армеец“.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах