Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Нова версия за мястото, на което Мона Лиза позира пред Леонардо

Днес частично разрушен, мостът, изобразен на картината, е бил ключът към разгадаването на мистерията

Пейзажът край град Латерина е използван за фон от Леонардо, гласи новата теория. Снимка: Le Rocca Cultural Association - Нова версия за мястото, на което Мона Лиза позира пред Леонардо

Пейзажът край град Латерина е използван за фон от Леонардо, гласи новата теория. Снимка: Le Rocca Cultural Association

Италиански арт историк твърди, че е намерил мястото, на което Мона Лиза е позирала за портрет пред Леонардо да Винчи, пише агенция АНСА. Силвано Винчети е уверен, че на фон на мистериозния портрет се забелязват особености от пейзажа на малък тоскански град.

Доказателството според него се крие в моста в задния план, смята Винчети. Конструкцията силно напомня на моста „Romito di Laterina“ над река Арно край град Латерина, провинция Арецо в Централна Италия. Докаже ли се теорията му, това ще сложи край на дългогодишен спор за пейзажа в най-популярния портрет в историята на изкуството, отбелязва „Гардиън“.

Леонардо рисува „Мона Лиза“ във Флоренция в началото на XVI век, като най-популярната догадка гласи, че му позира Лиза дел Джокондо. Не по-малко се спори обаче за естествения декор от шедьовъра – в миналото са изказвани предположения, че Джокондата е изобразена на фона на моста „Ponte Buriano“ до град Арецо или край моста „Ponte Bobbio“ в Пиаченца, Емилия-Романя.

Винчети измерва единствената останала арка на моста и установява, че конструкцията е имала четири арки, точно колкото е изобразил и художникът. Снимка: Le Rocca Cultural Association

За да подкрепи теорията си, Винчети се допитва до исторически документи от архивите на Медичите, прави кадри с дрон и сравнява фона на „Мона Лиза“ с фотографии от региона на Арецо, обяснява той на пресконференция в Рим. Детайлът, който най-много му помага, е броят на арките на моста – на картината конструкцията има четири арки, точно колкото „Ромито“. Бройката на арките при останалите мостове не съвпада, твърди той.

Днес мостът над река Арно е частично разрушен и от него са останали само основите и една арка. По времето на създаването на портрета обаче това е бил функциониращ и много натоварен мост, съкращаващ с няколко часа пътуването между Арецо и Флоренция. Теорията е подкрепена и от биографията на художника, тъй като по това време Да Винчи е на служба в региона – първо при Чезаре Борджия, после при Пиеро Содерини.

Жителите на Латерина, наброяващи малко над 3500, са силно развълнувани от предположението на Винчети, казва кметът на градчето Симона Нери, и се надяват, че това ще засили интереса на туристите.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90