Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Оцеляването в свят, където всеки за всекиго е вълк

Ревю на „Холивуд рипортър“ за „Слава” на българските режисьори Кристина Грозева и Петър Вълчанов, показан на „Анталия филм фест 2016“

Някъде в селските райони на България самотникът Цанко (Стефан Денолюбов) работи на малка гара, поддържайки западащите железни пътища на страната. Една сутрин попада на куп пари и решава да го предаде на властите. - Оцеляването в свят, където всеки за всекиго е вълк

Някъде в селските райони на България самотникът Цанко (Стефан Денолюбов) работи на малка гара, поддържайки западащите железни пътища на страната. Една сутрин попада на куп пари и решава да го предаде на властите.

Ако сте смятали, че златният часовник в „Криминале” е причинил известни проблеми, трябва да видите какво става с часовника в „Слава” – добре изиграна, отлично заснета българска трагикомедия, в която животите на космополитна специалистка по пиар и самотен железничар се преплитат по особено злощастен начин.

След дебютния „Урок” от 2014 г., който обра доста награди, вторият филм на двойката режисьори Кристина Грозева и Петър Вълчанов е също толкова вълнуващо изследване на човешките слабости и социалната несправедливост. „Слава” беше представен с успех в Локарно, Токио и Анталия. Предстои му американска премиера.

Ако братята Дарден се бяха хванали с черни комедии, може би щяха да стигнат до нещо като сценария на Грозева и Вълчанов (които работят заедно със съсценариста Дечо Таралежков). Някъде в селските райони на България самотникът Цанко (Стефан Денолюбов) работи на малка гара, поддържайки западащите железни пътища на страната. Една сутрин попада на куп пари и решава да го предаде на властите. Чопва си само няколко кинта.

Юлия (Маргита Гошева) е 40-годишна работохоличка, управляваща отдела за комуникации на корумпираното българско Министерство на транспорта в столицата София. Тя трябва да се справи с последствията от огромен скандал и същевременно се опитва да зачене от невероятно търпеливия си съпруг (Китодар Тодоров). Юлия решава да използва честната постъпка на Цанко за пиар в полза на министерството и препоръчва служителя за публична награда.

Планът й се проваля, когато наградата се оказва чисто нов електронен часовник, заради който Цанко трябва да свали от китката си стария съветски модел „Слава”, спомен от починалата му майка. Тази грешка оказва върху живота и на двамата такова въздействие, което отначало изглежда объркващо и забавно, все едно просто гледаме фарс за българската работна етика. Постепенно задълбочаващият се ефект води до обрати и изненади, които стават все по-мрачни.

Добре режисиран и структурно прецизен (без нито един излишен момент), филмът използва максимално потенциала на противоположните персонажи, за да покаже цялата грозота и жестокост на обществото. Всички освен невинния Цанко се опитват просто да си спасят кожите – дори и отначало симпатичният разследващ журналист (МилкоЛазаров).

И Гошева, и Денолюбов участваха в „Урок”. Този път са още по-впечатляващи в ролите на двама души с противоположни нужди, които няма да спрат пред нищо, за да получат онова, което искат. Те представляват двете страни на по-голям проблем: как се оцелява в света, където всеки за всекиго е вълк. Всички са самотни и някои моменти от „Слава” напомнят „Правилата на играта” от Реноар. Всеки има своите причини за действие, но те постепенно се превръщат в чиста лудост.

Вижте още: „СЛАВА“ ОТКРИВА КИНОМАНИЯ

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах