Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Палма, Мечка и Лъв на София филм фест

"Зимен сън" на Нури Билге Джелайн пристига у нас със "Златна палма". - Палма, Мечка и Лъв на София филм фест

"Зимен сън" на Нури Билге Джелайн пристига у нас със "Златна палма".

Три киноистории на признати майстори идват на София филм фест със „Златна палма” от Кан, „Златна мечка” от Берлин и „Златен лъв” от Венеция. И трите ще бъдат показани премиерно у нас – турският „Зимен сън“ на Нури Билге Джелайн, китайският „Черен въглен, тънък лед” на Дяо Инан и шведският „Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването” на Рой Андершон. Деветнайстото издание на София филм фест ще се проведе от 5 до 22 март в столицата.

„Зимен сън“

winter_sleep-a

Нури Билге Джелайн вече четири пъти печели награди от кинофестивала в Кан. Турският режисьор, специалист по киното с бавен ритъм, озарено от прекрасни пейзажи, получава 2003 г. Голямата награда за „Отчуждение”. През 2006-а заедно с жена си, актрисата Ебру Джелайн, той прави „Климати”, който печели наградата на ФИПРЕССИ. Две години по-късно „Три маймуни” му носи режисьорския приз отново в Кан, а на следващата година Джелайн е член на журито, председателствано от Изабел Юпер. През 2011 г. Голямата награда на журито отново е в ръцете на Нури Бигле Джелайн за филма „Имало едно време в Анадола”, показан в програмата на 16-ия СФФ, когато режисьорът получи Наградата на София на Столична община.

„Зимен сън” може да бъде определен като „литературен” филм, в който разкриването на характерите става бавно, с дълги диалози, подхранвани от антагонизма на героите. „Исках да покажа мрачната страна на човешкото същество, да се опитам да разбера мрачната страна на моята душа, което означава и човешката природа”, обяснява Нури Билге Джелайн. На тези, които го упрекват за дължината на филма – 3 часа и 16 минути, той отговаря, че е написал сценария, без да мисли за комерсиалния аспект: „Писах, както се пише роман, без да се тревожа за дължината. В началото той траеше 4 часа и 30 минути”.

„Черен въглен, тънък лед”

Black Coal, Thin Ice

Детективският трилър „Черен въглен, тънък лед” на режисьора Дяо Инан, който си тръгна със „Златна мечка” от Берлинале преди година, е едно от най-обсъжданите филмови събития за миналата година. Страховитият трилър, въздействаща смес между класически черен филм и китайски реализъм, следва американски детективски сюжет с последователни убийства, фатална жена и разследващо ченге („Сребърна мечка” за Ляо Фан в категорията за най-добър актьор). Когато спечели престижните награди, филмът бе почти непознат в родината си, тъй като не е разпространяван на кино в Китай. „Духовете на Реймънд Чандлър и Джеймс Кейн оживяват мрачния и въздействащ филм на Дяо Инан”, възкликва сп. „Варайъти”.

„Черен въглен, тънък лед” отвежда зрителите в 1999 г. в мина за добив на въглища в севернокитайска провинция. Разфасовани човешки трупове се появяват на различни места в мината и всяват ужас сред обикновените хора. Главният герой – полицаят Джан Дзъли, разследва криминалната загадка и е изправен пред задачите да открие изплъзващия се убиец и да не се влюби в красива, но не съвсем невинна млада жена.

„Обърнах се към чисто криминална история, за да мога да покажа живота в съвременен Китай, а той е изпълнен с нерешителност, подлост и страх, – разказва Дяо Инан за своя филм по време на Берлинале. – Някои случаи на убийства могат да изглеждат невероятни, дори нелепи, но са напълно истински.”

Дебютният филм на Дяо Инан „Uniform/Zhifu” (2003) е показан в паралелна програма в Кан, получава две награди от фестивалите в Ротердам и Ванкувър. Втората му творба „Night Train/ Ye che” от 2007 г. е представена на различни европейски фестивали. „Черен въглен, тънък лед” е най-големият филм в кариерата му до момента. Продуцент на лентата е Вивиан Кю, която участва с филма си „Задънена улица“ в конкурсната програма на София Филм Фест през 2014.

„Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването“

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

„Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването” на Рой Андершон е представен от своя създател като „последната част от трилогията за това какво е да бъдеш човек”. Сюреалистичната комедия се движи по стъпките на по-ранните артхаус филми на Андершон – „Песни от втория етаж” и „Вие, живите”. В опит да постави филма в стилови рамки, критиката го сравнява с всичко от Ингмар Бергман до Лаурел и Харди.

Творбата на Андершон се състои от 39 кратки сцени с абсурдни и комични ситуации. Режисьорът ни среща с двама нещастни пътуващи търговци в съвременен Гьотеборг, които се опитват да продават от врата на врата смешни чанти, вампирски зъби и гумени маски. Карайки се помежду си като стара семейна двойка, те хвалят стоката си по начин, който тласка клиентите да бягат надалеч и с крясъци.

В друга повествователна нишка Карл XII – най-войнственият шведски крал, се появява в модерни времена, за да излезе отново на бойното поле в поредица от разрушителни битки.

Роден през 1943 г. в Гьотеборг, Андершон завършва филмовото училище към Шведския филмов институт. Дебютната му лента „Шведска любовна история” (1970) му носи четири награди в Берлин и номинация за „Златна мечка”. След втория си филм „Гилиап” (1975) се отказва да снима и създава продуцентска компания за телевизионни реклами. Завръща се към киното през 2000 г. с изключително успешния „Песни от втория етаж”, който му носи Наградата на журито в Кан. „Вие, живите” (2007) беше част от програмата на 12-ия София Филм Фест.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах