Северна Корея няма много неща, които светът иска да купи, но нейното изкуство е един много успешен експорт. Лорънс Полард от Би Би Си разглежда необичайната история на севернокорейското културно влияние и по-специално неговите победи в Африка. Може би ще се изненадате да научите, че Северна Корея с радост ще реализира вашите артистични намерения. Какво ще кажете за стенопис, гоблен или картина от бижута, оцветена с прахообразни полускъпоценни камъни? Или нещо малко по-внушително, като гигантска бронзова статуя – на който диктатор или освободител ви е на сърцето?
„Арт Студио Мансудайе“ няма търпение да чуе какво искате. Основано през 1959 г., то се грижи за значителните вътрешни пропагандни нужди на страната. Огромните статуи, стенописи и банери, които биват чинно аплодирани при военни паради и шествия – както и плакатните изображения, които са навсякъде в Северна Корея – всички те са дело на неговите 4 хиляди служители.
„Намира се в сърцето на Пхенян. Мансудайе е името на квартала – разказва Пиер Луиджи Чечони, италианец, който е единственият представител на артфабриката във външния свят. – Всъщност то е повече кампус, отколкото фабрика, не просто студио, а най-голямото студио в света.“
МОП (съкращение от „Мансудайе овърсийс продъкшън“) току-що произведе гигантска бродерия за модното семейство на Бенетон и оборудва музей в Камбоджа, но Африка е мястото, където апетитът за тяхната продукция е най-голям.
Износът на този директен, безочлив и силно авторитарен стил започва в началото на 80-те години като дипломатически подаръци за социалистически и необвързани страни от техните севернокорейски братя. А през последните години се превръща в ценен източник на твърда валута, с артисти и занаятчии от МОП, работещи в Ангола, Бенин, Чад, Демократична република Конго, Екваториална Гвинея, Етиопия, Того…
Местни медии в Зимбабве съобщават, че две гигантски статуи на Роберт Мугабе чакат на склад да отбележат негова смърт. А най-прочутият паметник – тази на Африканското Възраждане в Сенегал, е изсечен на място от майсторите на МОП през 2010 г. Смята се, че по този начин студиото е спечелило десетки милиони долари.
Севернокорейското изкуство, изглежда, допада на африканските лидери по две причини. Първо, защото цените са точни. Сенегал е платил за високата 49 метра статуя с малко земя, която севернокорейците незабавно продали за пари.
Втората причина е стилът.
„Руснаците и китайците вече не правят такива неща – казва арткритикът Уилям Фийвър. – Привлекателността е в заявяването на очевидното – и разбира се всичко е в размера.“
Фийвър вижда ентусиазма за този тип изкуство като част от процеса на създаване на нации:
„Можем да приемем Маунт Ръшмор като американска версия, отдаваща почит по подобен начин на отците основатели, като жест, с който една сравнително млада нация иска да се утвърди пред света.“
Точно до столицата на Намибия, Виндхук, огромен плац, трибуна и военен мемориал в памет на борбата за независимост на страната – „Акърът на героите“, е още един проект на МОП.
„Представлява гигантски обелиск, зад 11-метровата статуя на безименния войник – който много прилича на първия президент на Намибия, Сам Нуйома – казва Фрауке Дженсен от Би Би Си. – Нямаше посетители, нямаше туристически автобуси, само един самотен бабуин, седнал отстрани, който избяга, когато наближих стълбите, водещи към монумента.“
Президентът Нуйома, разбира се, има важна роля в решението да бъде почетен безименния войник, така че може би този случай е опит да бъдат убити два заека с един бронз.
Но на когото и да прилича, Безименния войник поне изглежда като африканец. Тогавашният президент на Сенегал Абдулайе Уазе се оплака, че гигантските фигури в Дакар отначало имали твърде азиатски вид и се наложило да бъдат преправяни.
Издигнатата наскоро (2011) статуя на Самора Машел в Мапуто, Мозамбик, не може да бъде наречена добър портрет, а Лорен Кабила в Киншаса, ДРК (2001) изглежда облечен в дрехи от магазин „Гигант“.
„Тези статуи са направени сякаш, за да бъдат съборени – казва историкът Ейдриън Тинисуд. – И изглеждат странно севернокорейски. Те трябва да са символи на освобождението, но презентират провала на увереността – къде са африканските майстори и скулптори, които много по-добри биха представили африканското съзнание?“
Но какво да кажем за севернокорейските майстори и скулптори и тяхното съзнание? Дали те са потиснати пикасовци, принудени да бълват партийно изкуство?
Пиер Луиджи Чечони е организирал за някои от тях обиколка на водещите италиански галерии.
„Те знаят много за класиците – казва той. – Смятат, че абстрактното и концептуалното изкуство са много забавни. Не се отнасят презрително или нещо подобно, просто нямат нужда от него. Те имат завидна позиция – че за разлика от западните художници, не трябва да се тревожат дали ще си продадат произведенията, защото са на заплата. Те имат признание и привилегии. Тези, което познавам, имат щастлив живот и се чувстват част от нещо важно.“
Можем да надникнем към техния свят чрез уебсайта, ръководен от Чечони. Виждат се голямо разнообразие от техники и теми със склонност към цветя и войници. Тези много сръчни майстори, обикновено анонимни, работят срещу по-добро заплащане, живеят в свят много различен от този на колегите си – и вероятно не един художник би им завидял.
Но ако вкусът ви – иронично или не – ви кара да искате гигантска класическа бронзова статуя в поза на човек, спиращ такси, кого ще повикате?
Мансудайе.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение